W pierwszym kwartale 2025 roku Poczta Polska rozpoczyna proces zmian wyglądu swoich placówek oraz ich oferty, mający na celu odświeżenie wizerunku i zwiększenie konkurencyjności na rynku usług pocztowych oraz handlowych. Po przeprowadzeniu pilotażu w 30 placówkach pocztowych różnego typu i w konkretnych lokalizacjach firma zapowiada kontynuację projektu w kolejnych 300 placówkach w całej Polsce.
W ramach projektu pilotażowego w 30 placówkach Poczta Polska dokonała szeregu zmian w celu poprawy standardu obsługi klienta, estetyki prezentacji towarów oraz zwiększenia efektywności sprzedaży. Inicjatywa ta przyniosła wymierne rezultaty: średni wzrost prowizji netto plasuje się na poziomie 116,59 % – w porównaniu do wyników osiąganych przed wdrożeniem zmian.
Skuteczność wprowadzonych zmian potwierdzają nie tylko konkretne liczby, ale także pozytywne opinie klientów. Niemal 96 % badanych osób (jak wynika z wewnętrznych badań Poczty Polskiej) pozytywnie oceniło nową estetykę ekspozycji handlowej, a 91,5 % uważa, że dostępny w placówkach asortyment jest zróżnicowany i wysokiej jakości.
Założenia projektu obejmowały szereg kluczowych innowacji, w tym utworzenie specjalnych stref na produkty z różnych kategorii, aranżowanie regałów w nowy sposób czy skrupulatną selekcję produktów, aby uniknąć wizerunku tzw. bazarku. Artykuły w poszczególnych placówkach mają być jednak zróżnicowane: w zależności od potrzeb w danym miejscu. Z założenia w mniejszych miejscowościach, gdzie dostęp np. do galerii handlowych jest trudniejszy, asortyment musi się znacznie różnić od tego oferowanego w większych miastach.
– Nasze dotychczasowe doświadczenia wskazują, że należy postawić na produkty pocztowe, takie jak: koperty, kartki, kartony, artykuły piśmiennicze, prasę i książki, artykuły dla dzieci, przekąski i napoje oraz wszelkiego rodzaju produkty kupowane pod wpływem impulsu – mówi Piotr Szajczyk, Wiceprezes Zarządu Poczty Polskiej ds. sprzedaży.
Kolejne etapy rozwoju
Zachęcona pozytywnymi wynikami pilotażu Poczta Polska SA zamierza wdrażać kolejne zmiany.
– Naszym celem jest wprowadzenie nowego standardu w kolejnych 300 placówkach w pierwszym kwartale 2025 roku. Najlepsze rozwiązania będziemy implementować w całej sieci. Do końca roku 2025 nowy układ powinien już funkcjonować w 2000 placówek – przewiduje Piotr Szajczyk, wiceprezes zarządu Poczty Polskiej ds. sprzedaży.
– Tam, gdzie to możliwe, wprowadzamy nowe stanowisko – frontmana, czyli osoby, która będzie aktywnie wspierać klientów w procesie zakupowym, polecać produkty z oferty handlowej oraz pomagać w odnalezieniu pożądanych artykułów – dodaje Szajczyk.
Przygotowania do tego ambitnego przedsięwzięcia już trwają, obejmują szkolenia pracowników oraz planowanie logistyczne i marketingowe.
źródło: Poczta Polska
oprac.: K. Walkowiak
fot.: Bigstock