Premier Mateusz Morawiecki, podczas Europejskiego Forum Rolniczego w Jasionce pod Rzeszowem, zapowiedział ustawę mającą utrudnić dużym sieciom spożywczym sprzedaż produktów pod markami własnymi. Ustawa ma za zadanie wesprzeć polskich rolników w budowie pozycji i udziału w procesie sprzedaży i handlu detalicznego. Polska Grupa Supermarketów, skupiająca m.in. sklepy Top Market i Minuta8, która od dwóch lat rozwija swoją markę własną, wyraża obawy o efekt rządowych działań.
Podczas drugiej edycji Europejskiego Forum Rolniczego w Jasionce, Mateusz Morawiecki – będący jednym z prelegentów Forum – zapytany został o możliwości zwiększenia udziału polskiego rolnictwa w sprzedaży produktów w sklepach. Rozwiązaniem miałaby być ustawa, która w sposób obligatoryjny i realny obniży możliwość sprzedaży przez sieci wielkopowierzchniowe produktów pod ich własną marką. Premier wskazał, że nowa ustawa ma zmienić siłę negocjacyjną polskich rolników, niestety nie zdradził szczegółów, w jaki sposób ustawa miałaby ograniczać sprzedaż marek własnych.
Ze stanowiskiem tym stanowczo nie zgadza się Polska Grupa Supermarketów, będącą organizacją zrzeszającą niezależnych Detalistów branży spożywczej, która w 2016 roku uruchomiła markę własną O! Dobre. Pewne. Twoje.
– Propozycja przedstawiona przez Premiera Morawieckiego jest niepokojąca. Pod hasłem walki z dużymi sieciami handlowymi, Rząd może nieopatrznie pozbawić źródła dochodu setki przedsiębiorców i pracowników sektora handlu ¬ twierdzi Michał Sadecki, prezes PGS.
Zdaniem PGS tego typu ustawa mogłaby przynieść skutki odwrotne do zamierzonych, rykoszetem trafiając w polski handel. W tym wypadku poszkodowane byłyby głównie marki własne polskich sieci handlowych, które w przeciwieństwie do zagranicznych, częściej korzystają z polskich produktów i nie są dostępne na innych rynkach europejskich. Pod znakiem zapytania stoi również zgodność ustawy z prawem europejskim, zapewniającym wolność i równość gospodarczą wszystkich podmiotów działających na jednolitym europejskim rynku.