Działania na rzecz zrównoważonego rozwoju i rola biznesu w ich wdrażaniu były jednymi z kluczowych kwestii poruszanych podczas obrad okrągłego stołu na temat działań na rzecz klimatu i celu zrównoważonego rozwoju ONZ. Wydarzenie było częścią szczytu klimatycznego UNFCCC COP24, którego gospodarzem w tym roku jest Polska. Obrady zatytułowane “Wpływ na zrównoważoną i odpowiedzialną konsumpcję” zgromadziły przedstawicieli organizacji naukowych, rządowych i pozarządowych oraz przedstawicieli biznesu. Celem spotkania było znalezienie odpowiedzi na pytanie, jak spowolnić wzrost globalnej temperatury i jaką rolę w tym procesie może odegrać zrównoważona konsumpcja.
Dyskusję rozpoczęło wystąpienie Profesora Ottmara Edenhofera, Dyrektora i głównego ekonomisty Poczdamskiego Instytutu Badań nad Skutkami Zmian Klimatu. W swoim wystąpieniu prof. Edenhofer podkreślił między innymi, że szeroko zakrojone badania z ostatnich lat pokazują jak zmiany w kształtowaniu popytu, mogą doprowadzić do znaczącego ograniczenia negatywnych emisji. Odpowiedni schemat zachęt mógłby wesprzeć motywację konsumentów do podejmowania zachowań sprzyjających ograniczeniu emisji gazów cieplarnianych.
Firmę P&G, która od lat przywiązuje dużą wagę do kwestii zrównoważonego rozwoju, w dyskusji reprezentowała Geraldine Huse, CEO i Prezes Zarządu P&G w Europie Centralnej.
– Jako firma o globalnym zasięgu, jesteśmy zaniepokojeni negatywnymi skutkami zmian klimatycznych. Podejmujemy też konkretne zobowiązania i wprowadzamy działania zmierzające do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych do otoczenia. Nasze działania koncentrują się na trzech obszarach: ograniczeniu emisji gazów cieplarnianych związanych z funkcjonowaniem firmy, pomocy konsumentom w zmniejszaniu emisji gazów cieplarnianych, dzięki wykorzystaniu innowacyjnych i bardziej przyjaznych środowisku produktów, które pozwalają na zmniejszenie zużycia prądu i wody, oraz na tworzeniu partnerstw z różnorodnymi podmiotami, mających na celu wspólne działanie na rzecz ograniczenia emisji – powiedziała Geraldine Huse podczas obrad.
– Nasze produkty służą 5 mld konsumentów na całym świecie, co daje nam wyjątkową szansę inicjowania dyskusji, wpływania na postawy czy zmiany zachowań. Wierzymy, że nasze marki umożliwiają i inspirują odpowiedzialną konsumpcję, między innymi dzięki temu, że pozwalają na bardziej ekonomiczne używanie prądu i wody, wydłużają żywotność tkanin, a do produkcji ich opakowań wykorzystywane są poużytkowe tworzywa sztuczne pochodzące z recyklingu (PCR) – dodała.