PepsiCo obchodzi dziś 50. urodziny

Aktualności

PepsiCo obchodzi dziś 50. urodziny

08 czerwca 2015

Równo 50 lat temu w Nowym Jorku powstała firma PepsiCo, która z czasem stała się światowym potentatem w produkcji artykułów spożywczych i napojów. Dzisiaj konsumenci w ponad 200 krajach na całym świecie sięgają po produkty PepsiCo miliard razy dziennie. Rozwój notowanej na nowojorskiej giełdzie firmy w ciągu pół wieku działania obrazuje fakt, że 100 dolarów zainwestowanych w 1965 roku w akcje PepsiCo było na koniec 2014 roku warte prawie 43 000 dolarów.

W 1965 roku Herman Lay, szef firmy Frito-Lay produkującej chipsy ziemniaczane i inne przekąski oraz szef produkującej napoje firmy Pepsi-Cola Donald Kendall postanowili połączyć siły. Ich celem było rozwijanie firmy i zdobywanie nowych rynków – nawet najtrudniej dostępnych. Już w 1959 roku, Donald Kendall wybrał się na amerykańską wystawę w Moskwie, gdzie udało mu się poczęstować Pepsi Nikitę Chruszczowa. Dekadę później Pepsi weszła na rynek rosyjski. Z kolei w 1985 roku PepsiCo opracowało we współpracy z NASA kosmiczną puszkę, dzięki czemu Pepsi-Cola poleciała w kosmos razem z astronautami na promie Challenger.

W 1965 roku przychody roczne PepsiCo wynosiły 510 milionów dolarów. Obecnie jest to ponad 66 miliardów dolarów. Dziś PepsiCo jest jedną z zaledwie 77 spółek giełdowych, które w 1965 roku były notowane na liście Fortune 500 i które nadal działają. W dodatku PepsiCo mieści się w górnej ćwiartce tych 77 firm pod względem zwrotu dla akcjonariuszy.

53% obrotów PepsiCo pochodzi ze sprzedaży żywności, a 47% z napojów. Firma zatrudnia ponad 270 000 pracowników. Z okazji jubileuszu PepsiCo udostępniło na swoim serwisie internetowym interaktywną oś czasu, pokazującą najważniejsze wydarzenia z życia firmy, w tym zdjęcia i filmiki z całego świata.

„Jesteśmy dumni z drogi, którą przeszliśmy. PepsiCo to firma, która umiała się na bieżąco adaptować i wprowadzać nowe sposoby działania, zawsze z myślą o przyszłości. Dzięki temu wyrośliśmy na jedną z najbardziej podziwianych firm na świecie. Portfel naszych produktów to marki żywności i napojów, które konsumenci uwielbiają, co daje nam świetną pozycję do dalszego rozwoju” – powiedziała Indra K. Nooyi, prezes zarządu PepsiCo na świat.

…42 lata w Polsce

Już kilka lat po powstaniu PepsiCo firma związała się z Polską. W 1973 roku w Gdańsku uruchomiony został pierwszy zakład produkcyjny Pepsi-Coli z bardzo nowoczesną jak na tamte czasy linią produkcyjną. Produkcja ruszyła w Dzień Kobiet, a na rynek dostarczane były szklane butelki Pepsi-Coli o charakterystycznym „zakręconym” kształcie i pojemności 0,25 l. Dla dzisiejszych 40-latków był to „smak Zachodu”, dostępny w lokalach gastronomicznych, a także w niektórych sklepach.

Gospodarka wolnorynkowa przyniosła nowe możliwości – PepsiCo uruchomiło w Polsce nowoczesne zakłady produkcyjne. W 1993 roku ruszył zakład produkujący słone przekąski w Grodzisku Mazowieckim, który teraz dostarcza na rynek około 30 tysięcy ton przekąsek rocznie. W tym samym roku kupiony został zakład rozlewniczy w Michrowie k. Grójca, który firma następnie zmodernizowała i rozbudowała. Obecnie PepsiCo ma w Polsce cztery zakłady. Napoje i soki produkowane są w Michrowie i Żninie, skąd na rynek trafia łącznie 35 tys. butelek na godzinę, co oznacza, że z tych dwóch zakładów wyjeżdża dziennie 116 tirów załadowanych napojami PepsiCo. Chipsy ziemniaczane i przekąski są produkowane w Grodzisku Mazowieckim i Tomaszowie Mazowieckim. PepsiCo zatrudnia obecnie w Polsce 2 850 pracowników.

Na potrzeby produkcji przekąsek PepsiCo kupuje od polskich rolników 120 tys. ton ziemniaków rocznie. Firma od 22 lat prowadzi w Polsce program agrarny, współpracując z rolnikami, którzy przez ten czas dokonali w swoich gospodarstwach prawdziwej rewolucji technologicznej. Obecnie PepsiCo ma w Polsce 42 dostawców ziemniaków – niektóre gospodarstwa mają po kilkaset hektarów, choć rozpoczynając współpracę z PepsiCo miały zaledwie po kilka.

Firma PepsiCo istotnie przyczyniła się do rozwoju segmentu napojów gazowanych oraz słonych przekąsek w Polsce, dzięki wprowadzeniu na lokalny rynek globalnego know-how, doświadczenia oraz najnowszych technologii produkcyjnych. W ramach filozofii „Performance with Purpose”, PepsiCo buduje i pielęgnuje długofalowe relacje z lokalnymi dostawcami surowców oraz dba o podnoszenie jakości życia lokalnych społeczności.