Według danych Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w 2021 r. wartość sprzedanego alkoholu w Polsce osiągnęła rekordową sumę ok. 45 mld zł. To o 9,6% więcej niż w 2020 r.
PARPA poinformowała, że ostatni tak duży przyrost sprzedaży miał miejsce w 2014 r., kiedy to rynek urósł o 10%. Zarówno w ubiegłym roku, jak i przed laty, przyrost wydatków to efekt wzrostu cen. W 2014 r. było to spowodowane podwyżką akcyzy o 15%, natomiast ubiegłoroczne podwyżki są głównie efektem inflacji i wzrostu kosztów działalności.
Zdaniem ekspertów kolejnym powodem wzrostu wartości rynku jest kupowanie alkoholi droższych, z coraz wyższej półki. Dotyczy to zwłaszcza kategorii mocnych alkoholi.
Z danych PARPA wynika także, że po raz kolejny spadła sprzedaż piwa. Tłumaczone jest to odwołanymi imprezami masowymi oraz ograniczeniami w funkcjonowaniu lokali gastronomicznych z powodu pandemii. Te restrykcje sprawiły, że konsumenci mieli mniej okazji do spożywania trunków niskoprocentowych, do których należy piwo.
Źródło: Business Insider