Pandemia nie zaszkodziła krajowym producentom kosmetyków

Detal/Hurt

Pandemia nie zaszkodziła krajowym producentom kosmetyków

22 lutego 2021

Rynek kosmetyków w Polsce będzie rósł. W 2024 roku jego wartość może przekroczyć 22 mld zł. Już teraz jesteśmy pod tym względem na szóstym miejscu w Europie.

– Podczas pandemii istotnie zmalała sprzedaż kosmetyków kolorowych (o 13%), ale największy spadek zanotowały kosmetyki super premium. Ten segment w Polsce skurczył się w zeszłym roku o 17% – wskazuje Renata Dutkiewicz, ekspertka rynkowa w Santander Bank Polska.

Z prognoz przedstawionych przez bank wynika, że w kolejnych latach segment super premium będzie rósł szybciej od rynku, średnio w tempie 7% rocznie.

Z raportu Santandera wynika, że ogółem pandemia nie zaszkodziła krajowym producentom kosmetyków.

Polski rynek sprzedaży detalicznej kosmetyków, mimo dominacji zagranicznych koncernów, jest mocno rozdrobniony. Największy gracz posiada 12% udziału w rynku, podczas gdy kolejnych siedem firm ma udziały na poziomie od 3,3 do 6,8%. Jeszcze większe rozdrobnienie widać wśród marek. Jest ich tak wiele, że lider ma zaledwie 2,5% udziału w całym rynku. Kanały sprzedaży natomiast przeciwnie, są skonsolidowane.

Rośnie eksport polskich kosmetyków

Również eksport polskich kosmetyków utrzymuje od wielu lat tendencję zwyżkową. W ciągu ostatnich prawie 15 lat urósł z 0,8 mld euro do 3,8 mld euro. Rodzimi eksporterzy bardzo dobrze poradzili sobie w czasie pandemii, w okresie styczeń-październik 2020 wartość towarów sprzedanych za granicę była wyższa o 7,3% niż rok wcześniej.

Eksperci wskazują, że czynnikiem, który wspierał eksport był słaby złoty. W pierwszych 10 miesiącach ubiegłego roku nowym rynkiem, na który bardzo mocno rosła sprzedaż, był Kazachstan. Eksport polskich produktów do tego kraju urósł o 900 proc., co pozwoliło w wielkości sprzedaży wyprzedzić Wielką Brytanię czy Rosję. W zeszłym roku dynamicznie rosła też sprzedaż do Szwajcarii, Uzbekistanu, Mołdawii oraz Austrii.

Zdaniem ekspertów flagowym produktem eksportowym polskich producentów kosmetyków są preparaty do pielęgnacji skóry i upiększające. Stanowią one 40% sprzedaży. Za większość eksportu z Polski odpowiadają podmioty zależne globalnych koncernów. W ich przypadku eksport to nawet 80-90% przychodów.

Rynek kosmetyków wraca na ścieżkę wzrostu

Analitycy Santandera przewidują, że w 2021 roku krajowy rynek kosmetyków powinien wrócić na ścieżkę wzrostu. Średnie roczne tempo wzrostu w najbliższych czterech latach ma wynieść 3%, by w 2024 roku przekroczyć wartość 22 mld zł.

Światowy rynek kosmetyków jest w długoterminowym trendzie wzrostowym, a przed pandemią był wart ponad 500 mld dolarów. Według nich, ubiegły rok, w którym przewidywany jest spadek sprzedaży o 2,7%, był wyjątkiem i w 2021 roku przebite zostaną wyniki sprzed pandemii.

źródło: money.pl
oprac.: EW