P. Gostkiewicz, Sokołów dla „PH”: Podpisanie umowy o wolnym handlu z krajami Mercosur może budzić uzasadnione obawy

P. Gostkiewicz, Sokołów dla „PH”: Podpisanie umowy o wolnym handlu z krajami Mercosur może budzić uzasadnione obawy

24 marca 2025

Rozmowa z Przemysławem Gostkiewiczem, Prezesem Zarządu, Sokołów.

Klaudia Walkowiak: Między końcem 2024 r. a połową stycznia br. ceny wieprzowiny w Niemczech spadły o 10 %, osiągając najniższy poziom od marca 2022 r. Polscy rolnicy również zwracają uwagę na niskie ceny skupu. Być może Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi powinno nawiązać dialog z rolnikami i wyjaśnić im przyczyny zmienności koniunktury w branży? Jakie cele i priorytety wyznacza sobie firma Sokołów na bieżący rok, biorąc pod uwagę obecne wyzwania rynkowe?

Przemysław Gostkiewicz: Wahania cen surowców są wyzwaniem dla wszystkich podmiotów działających w branży, zatem zarówno dla hodowców, jak i dla producentów. Dlatego wszyscy wyczekujemy większej stabilizacji, która wpłynęłaby korzystnie na funkcjonowanie tego sektora gospodarki.

Współpraca z krajowymi hodowcami trzody chlewnej jest dla nas kluczowa. Sokołów od wielu lat wspiera lokalnych hodowców. Jesteśmy jedną z pierwszych firm przetwórstwa mięsnego w Polsce, która postawiła na bliską współpracę z nimi, w ramach stworzonego przez nas programu „Razem w przyszłość”. Dla hodowców trzody chlewnej działa on już od 2000 roku, a dla hodowców bydła – od 2007 roku. W przypadku naszej firmy aż 98 % żywca pochodzi z rynku krajowego. Chcemy nadal rozwijać współpracę z polskimi hodowcami, dzięki której możemy bazować w produkcji na polskim, wysokiej jakości surowcu. Naszym celem jest utrzymywanie tej owocnej, długotrwałej współpracy z dostawcami żywca, a także z naszymi odbiorcami. Obecnie dysponujemy największą siecią dystrybucyjną, obejmującą 37 własnych centrów dystrybucji. W konsekwencji możemy skutecznie realizować dostawy zarówno do sklepów własnych, jak i do naszych klientów.

Oczywiście nawiązanie oraz realizacja konstruktywnego dialogu zawsze jest działaniem pozytywnym i wartym podjęcia. To dobry krok w kierunku budowania długofalowych relacji, a zarazem wspólnego rozwiązywania problemów.

Sokołów jako pierwszy polski producent uzyskał zgodę na eksport wołowiny do Chin – gratulujemy! Jak duże znaczenie dla firmy ma otrzymanie uprawnień? Jakie korzyści może przynieść ta współpraca?

Cieszymy się, że Sokołów jako pierwszy polski producent pozytywnie przeszedł procedurę weryfikacyjną, uzyskując możliwość eksportowania wołowiny do Chin, które są bez wątpienia bardzo istotnym oraz perspektywicznym rynkiem zagranicznym. Uzyskanie wspomnianej zgody jest potwierdzeniem spełnienia przez nasze zakłady najwyższych standardów jakości i kontroli produkcji na każdym etapie. Warto przy tej okazji podkreślić, iż jakość naszych produktów znajduje uznanie na licznych rynkach zagranicznych. Obecnie dostarczamy produkty do ponad 300 klientów z 29 krajów.

Czy planowana umowa o wolnym handlu z krajami Mercosur może okazać się zagrożeniem dla polskich oraz europejskich producentów mięsa i drobiu? Jakie wyzwania w związku z tym czekają branżę? Jakie są Państwa prognozy dotyczące wpływu wspomnianej umowy na ceny mięsa na polskim rynku?

Podpisanie umowy o wolnym handlu z krajami Mercosur z perspektywy branży rolnej, w tym sektora mięsnego i drobiarskiego, może budzić uzasadnione obawy zarówno w Polsce, jak i całej Unii Europejskiej. Największym zagrożeniem jest możliwość napływu produktów mięsnych, które mogą nie spełniać wyśrubowanych europejskich norm dotyczących jakości, bezpieczeństwa żywności oraz ochrony środowiska. Producenci z krajów Mercosur często działają w mniej restrykcyjnych warunkach prawnych, co przekłada się na niższe koszty produkcji. W efekcie europejscy rolnicy i przetwórcy mogą stanąć w obliczu trudnej konkurencji cenowej, co będzie stanowić istotne wyzwanie.

Warto jednak zaznaczyć, że odległość geograficzna krajów Mercosur od Europy wiąże się z wysokimi kosztami logistycznymi, a także transportowymi. Te czynniki mogą częściowo zrównoważyć przewagę cenową produktów z Ameryki Południowej, ograniczając ich konkurencyjność na rynku unijnym. Mimo to zwiększona dostępność tańszego mięsa może wpłynąć na presję cenową.

Jednocześnie jestem przekonany, że Sokołów, dzięki wysokim standardom jakości i bezpieczeństwa żywności, sprosta temu wyzwaniu. Konsumenci w Polsce i Europie coraz częściej zwracają uwagę na pochodzenie produktów, warunki ich wytwarzania oraz jakość. To może okazać się naszym atutem i istotną przewagą, która pozwoli nam, a także polskiemu sektorowi mięsnemu utrzymać konkurencyjność, nawet w obliczu nowych wyzwań wynikających z umowy Mercosur. Kluczowe będzie zatem dalsze inwestowanie w jakość i innowacje w produkcji.

W jaki sposób firma angażuje się w działania promujące zdrowy tryb życia i zbilansowaną dietę, zwłaszcza wśród dzieci?

Promocja zdrowego stylu życia, łączącego aktywność fizyczną ze świadomą dietą, to jeden z głównych punktów naszej misji edukacyjnej. Te działania w szczególny sposób kierujemy do dzieci i młodzieży, jako grupy, w której nadwaga oraz otyłość są coraz poważniejszym problemem. Nie tylko dostarczamy młodym konsumentom wysokiej jakości, bezpieczne produkty, jak te z linii Sokoliki, idealne do komponowania zbilansowanego jadłospisu, lecz także przekazujemy istotną wiedzę na temat właściwego odżywiania i zachęcamy do ulubionej formy ruchu.

Niezwykle ważną dla nas inicjatywę stanowi turniej piłki nożnej dla dzieci Sokoliki Cup, którego jesteśmy sponsorem. Organizuje go natomiast Mazowiecki Związek
Piłki Nożnej. W minionym roku odbyła się kolejna już edycja turnieju, w której wzięło udział 128 drużyn, czyli ponad 1790 młodych pasjonatów i pasjonatek futbolu.
Finał rozgrywek, z udziałem utytułowanych piłkarzy i jednocześnie ambasadorów Akademii Sokolika: Łukasza Fabiańskiego i Łukasza Piszczka, został rozegrany na Stadionie Miejskim Legii Warszawa. Osobiste doświadczenie jest najlepszą nauką, dlatego pokazujemy w ten sposób, jak wiele pozytywnych emocji przynosi sportowa aktywność. Także w tym roku zaprosimy młodych fanów futbolu do uczestnictwa w kolejnej edycji turnieju Sokoliki Cup.

Temat zbilansowanej diety jest też mocno obecny w naszej Akademii Qulinarnej Sokołów. W jej ramach organizujemy cykliczne warsztaty kulinarne dla dziennikarzy i influencerów – są one doskonałą okazją do tego, by przekazać cenne informacje o dobrych nawykach żywieniowych i zdrowym stylu życia. Na nasze spotkania zapraszamy ekspertów – szefów kuchni oraz dietetyków, którzy dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem. Wspólnie gotujemy, rozmawiamy, a jednocześnie wzajemnie się inspirujemy.

Pod koniec 2024 roku firma zmieniła logo. Jaki był cel rebrandingu?

Celem rebrandingu było uwspółcześnienie, poprawienie czytelności oraz uproszczenie logo. Poprzedni znak firmowy towarzyszył nam przez wiele lat, ciesząc się ogromną rozpoznawalnością i symbolizując renomę marki Sokołów. Nasz nowy znak graficzny jest jego ewolucją. Głównym założeniem wprowadzonych zmian było unowocześnienie, przy zachowaniu kluczowych, charakterystycznych wyróżników, do których nasi konsumenci są bez wątpienia mocno przywiązani. Sokołów to firma, która czerpie z tradycji to, co najlepsze, a jednocześnie jest prekursorem zmian w branży, kreuje trendy i słynie z innowacyjności. Nasze nowe logo jest wyrazem tych właśnie atrybutów Sokołowa. Kolejnym elementem rebrandingu było ujednolicenie i odświeżenie szaty graficznej opakowań naszych produktów. Ich nowoczesna estetyka poprawia czytelność, wzmacnia rozpoznawalność i podkreśla wysoką jakość oferty. Dzięki przeprowadzonym zmianom nasze opakowania są jeszcze bardziej widoczne, a klienci mogą je łatwiej odnaleźć na sklepowych półkach.