„Poradnik Handlowca”: We wrześniu 2011 r. McCormick & Company Inc. przejął firmę Kamis S.A. i zmienił jej nazwę na McCormick Polska S.A. Jak w ciągu tych trzech lat zmieniła się wasza firma i jak przez ten czas rozwinęły się marki Kamis i Galeo?
Olivier Touzalin: Od momentu przejęcia polskiej firmy w 2011 r. zainicjowaliśmy szereg inwestycji, o dotychczasowej wartości 42 mln zł, służących włączeniu polskiego biznesu do globalnej sieci firmy, w tym zainwestowaliśmy w infrastrukturę IT oraz system SAP, jak również w modernizację i zwiększenie zdolności produkcyjnych zakładu w Stefanowie koło Warszawy. Warto dodać, że w okresie ostatnich trzech lat, w celu dalszego rozwoju marki Kamis, zwiększono nakłady na komunikację, w tym w 2013 r. przeznaczono środki na sponsoring telewizyjny takich programów, jak Top Chef i Masterchef, a w I kwartale 2014 r. na nową ogólnopolską kampanię telewizyjną o nazwie „Tylko naturalne zioła i przyprawy”, w której pojawia się słynny „Kamis Man”, ambasador jakości marki Kamis.
W rozwoju naszych marek stawiamy przede wszystkim na innowacje. Oczekują tego od nas, jako lidera kategorii, sami klienci i konsumenci. Stąd też skupiamy się na tym, by móc dostarczać im produkty smakowe na najwyższym poziomie, dzięki którym utrzymamy wiodącą pozycję na wysoce konkurencyjnym rynku. Innowacje zaczynają się od klientów, a nam z każdym rokiem coraz lepiej udaje się analizować i dostosowywać do najnowszych trendów konsumenckich. W tym czasie rozwijamy również drugą markę przyprawową w portfolio McCormick Polska – jest nią Galeo. Galeo jest naszą odpowiedzią na bardzo ważny trend panujący obecnie w Polsce – mianowicie „smart shoppingu”.
Od 2012 r. firma wprowadziła na rynek polski 58 nowych produktów pod marką Kamis. W samym 2013 r. McCormick Polska wszedł na rynek produktów typu „convenience” z linią 24 fiksów marki Kamis, co było efektem programu innowacji produktowych w regionie EMEA. To największa akcja wprowadzenia na rynek nowych produktów od czasu przejęcia firmy Kamis.
Firma McCormick Polska S.A. posiada nowoczesny zakład produkcyjny i własne laboratoria. Czy zamierzacie je w najbliższym czasie ulepszać i tym samym udoskonalać proces produkcji?
McCormick Polska nieustannie pracuje nad tym, aby udoskonalać swój proces produkcyjny, zwiększać moce oraz poszerzać portfolio produktów. Dowodem na to jest chociażby fakt, że przeprowadziliśmy modernizację zakładu McCormick Polska w Stefanowie, która obejmowała inwestycje w szereg maszyn i urządzeń, w tym m.in. do pakowania liści laurowych i do nalewania musztardy. Także modyfikację działających już linii produkcyjnych w celu otwarcia dwóch nowych: do produkcji asortymentu w saszetkach i produkcji słodkich sosów, która służy obecnie do wytwarzania syropów deserowych na rynek francuski i brytyjski pod lokalnymi markami McCormicka. Dzięki rozbudowie zakładu produkcyjnego w Stefanowie, która rozpoczęła się w 2013 r. i zakończy się do końca 2014 r., podwojona zostanie zdolność produkcyjna oraz możliwości magazynowe, które powiększą się o 11 000 mkw., co umożliwi długoterminowy rozwój w Polsce i Europie Wschodniej.
Ostatnio można zauważyć trend, że Polacy coraz chętniej eksperymentują w kuchni, tworząc wymyślne dania i używając egzotycznych przypraw. Czy widzicie tu potencjał dla rozwoju swoich marek i w jaki sposób zamierzacie wyjść naprzeciw zmieniającym się oczekiwaniom konsumentów?
Zdecydowanie dostrzegamy, że Polacy coraz częściej gotują i zaczynają w kuchni eksperymentować. Rozwój umiejętności kulinarnych sprzyja w Polsce popularyzacji używania ziół i przypraw. Obserwujemy, że kategoria ta rośnie bardziej niż inne. Szacujemy, że osoby, które gotują „od podstaw” to około 25% Polaków. Ich umiejętności sprawiają, że bez problemu poszerzają paletę używanych ziół i przypraw. To, bez wątpienia, sprzyja nam i prowadzonemu przez nas biznesowi. Obecnie podstawowa oferta Kamis w tym segmencie to nie tylko sól, pieprz, ziele angielskie, liść laurowy, papryka i czosnek, ale już łącznie 18 produktów. Rosnące zaangażowanie Polaków w gotowanie to niewątpliwie jeden z czynników, który wpływa na zwiększającą się sprzedaż ziół i przypraw. W 2013 r. sprzedaż przypraw w Polsce wzrosła o 6,9% w ujęciu wartościowym, przy czym w przyprawach jednorodnych wzrost ten był jeszcze wyższy i wyniósł 8,9%. Szacujemy, że w całym 2014 r. rynek przypraw zanotuje kolejny 7% wzrost sprzedaży.
Równolegle do waszej flagowej marki Kamis rozwijana jest marka Galeo. Do jakiego typu konsumentów jest ona przede wszystkim skierowana?
Marka Galeo jest naszą marką komplementarną, skierowaną do konsumentów, którzy mają większą wrażliwość cenową, to marka tzw. rozsądnego wyboru. Warto podkreślić, że marka ta jest doskonałą odpowiedzią na jeden z trendów, jaki aktualnie obserwujemy na rynku kulinarnym, a mianowicie tzw. „smart shopping”. Wiąże on się z rozwojem ofert, gdzie w dobrej cenie można dostać dobrą jakość produktów. Trend ten jest silnie związany z sytuacją ekonomiczną Polaków. Mówiąc o Galeo, należy dodać, że marka ta ma w swojej ofercie produkty najczęściej używane w domowej kuchni − zioła i przyprawy, jak również mieszanki.
McCormick Polska S.A. posiada w swoim portfolio cały wachlarz różnych kategorii produktów – od ziół i przypraw, przez marynaty, po keczupy i musztardy. Na rozwój których kategorii kładziecie obecnie największy nacisk?
Zioła i przyprawy są podstawą naszego biznesu, DNA marki Kamis oraz McCormick na świecie. W ubiegłym roku na rynku pojawiło się ponad 40 produktów z tej kategorii. W roku bieżącym spośród szeregu nowych produktów wymienić możemy chociażby specjalną linię firmowaną autorskimi przepisami i sygnowaną nazwiskiem Grzegorza Łopanowskiego, gwiazdy programu Top Chef. W skład linii wchodzą kmin rzymski, czosnek suszony w płatkach, czosnek z natką pietruszki oraz kolendra suszona w liściach. Jesteśmy ekspertem w kategorii przypraw i mieszanek przyprawowych, zaczynając od mieszanki do popularnego Kurczaka złocistego, którą Polki pokochały, a kończąc na nowościach w segmencie kuchni świata: mieszanki linii włoskiej i amerykańskiej, które okazały się sukcesem rynkowym. Nasze produkty są w pełni naturalne, bez dodatku glutaminianu sodowego i dają możliwość osiągnięcia niepowtarzalnego smaku i aromatu.
Kategoria musztard jest również bardzo strategiczną dla nas, gdyż Kamis jest liderem i w tej dziedzinie. W tym roku, specjalnie na wiosnę i lato, wprowadziliśmy do naszej oferty musztardę sałatkową, która stanowi podstawę najróżniejszych sosów do sałatek, często podawanych podczas grillowych uczt. Do oferty musztard sezonowych dołączyła również grillowa musztarda w linii Grill Mates − Chilli Texan, o zdecydowanym i wyrazistym smaku. Poza tym, pod koniec ubiegłego roku, naszą ofertę musztard wzbogaciliśmy o musztardę Kremską. Rotacja tego produktu potwierdziła naszą właściwą decyzję, a jego wprowadzenie na pewno pomogło nam wzmocnić pozycję numer jeden w kategorii musztard w Polsce, gdzie Kamis jest liderem na rynku od wielu lat. Musztarda Kremska ma kremową konsystencję i delikatny, zbalansowany smak. Produkt ten idealnie nadaje się do różnych potraw, w tym wędlin, serów, pieczonego mięsa i różnego rodzaju sosów.
Ponadto ostatnio McCormick intensywnie inwestuje także w segment fixów – 24 wprowadzone w ubiegłym roku na rynek produkty bardzo dobrze się sprzedają, więc firma chce poszerzać tę kategorię, stanowiącą podstawę rozwoju spółki na świecie. Warto dodać, że od początku swojej obecności na rynku fixów, Kamis stawia na naturalny smak i najwyższą jakość przypraw i ziół; że używa specjalnych dodatków do fixów, jak np. suszonych pomidorów w Fix Spaghetti Bolognese czy włoskich ziół w Fix Spaghetti Napoli. Dzięki ogromnemu doświadczeniu marki Kamis w dziedzinie kulinariów, oferta fixów mogła zostać wzbogacona o oryginalne, pasujące do poszczególnych potraw składniki, które wzbogacają ich smak.
Dziękujemy za rozmowę.