Odpowiedzialny biznes w czasach kryzysu

Gospodarka

Odpowiedzialny biznes w czasach kryzysu

Aż 76% Polaków chciałoby, aby przedsiębiorcy, z których usług i produktów korzystają angażowali się w akcje wspierające lokalne potrzeby. Jednocześnie 81% przedsiębiorców wskazuje, że najważniejszym obszarem odpowiedzialnego biznesu jest współpraca z lokalną społecznością. Wiele firm zwiększyło swoje zaangażowanie w czasie pandemii, która pokazała jaką wielką moc ma pomaganie. Tak wynika z badania “Zaangażowanie charytatywne przedsiębiorców” przeprowadzonego w ramach inicjatywy Urodzeni Przedsiębiorcy.

Czy pomimo trudnej sytuacji, spowodowanej pandemią COVID-19, przedsiębiorcy chcą aktywnie angażować się w akcje charytatywne i wspierać lokalne społeczności?

Przedsiębiorcy vs konsumenci

Przedsiębiorcy aktywnie wspierają różne obszary, wymagające pomocy. Angażują się w działania nie tylko w swoim regionie czy wśród sąsiadów. Jak wynika z ankiety przeprowadzonej w ramach inicjatywy Urodzeni Przedsiębiorcy najważniejsze obszary odpowiedzialnego biznesu to według 33% przedsiębiorców ochrona środowiska, wsparcie finansowe projektów związanych z dziećmi (20% wskazań). 21% przedsiębiorców wymienia wspieranie edukacji młodych, zaś 25% pomoc osobom starszym. Tylko 10% wskazało na pomoc zwierzętom. Czy konsumenci, którzy są siłą napędową firm, oczekują wsparcia w tych samych obszarach?

Według badania „Zaangażowanie charytatywne przedsiębiorców 45% Polaków uważa, że przedsiębiorca, z którego usług korzystają powinien angażować się w pomoc dzieciom, zaś 39% wskazuje na pomoc chorym, a 38% na pomoc osobom starszym, ubogim, potrzebującym. Ponadto, 37% Polaków chciałoby, aby przedsiębiorcy wspierali działania ekologiczne i pomagali zwierzętom (35% wskazań).

Bariery odpowiedzialnego biznesu

Chęć przedsiębiorców, aby pomagać jest jedną stroną medalu. Działania pomocowe często mogą uniemożliwiać bariery, jakie firmy napotykają angażując się prospołecznie, charytatywnie. Jak wynika z raportu na temat barier w prowadzeniu społecznie odpowiedzialnego biznesu efektywną realizację celów odpowiedzialnego biznesu uniemożliwiają bariery regulacyjne i biurokratyczne, a także brak wyspecjalizowanej kadry oraz ekspertów z dziedziny społecznej odpowiedzialności biznesu. Inną kwestią jest opodatkowanie VAT usług pro bono świadczonych przez przedsiębiorstwa na rzecz organizacji społecznych. Jako że nie jest to kwestia uregulowana w przepisach, to angażowanie pracowników do działalności społecznej budzi niepewność przedsiębiorców. Brakuje wielu regulacji, które określałyby zasady podejmowania wolontariatu pracowniczego, możliwość odliczania kosztów organizacyjnych wolontariatu, jak również zakres odpowiedzialności pracodawcy.

źródło: On Board Think Kong / ECCO Network