Święta nadchodzą wielkimi krokami, a wraz z nimi jeden z najważniejszych wieczorów w roku – Wigilia. Podczas uroczystej kolacji na stołach królują dania rybne w różnych odsłonach. Polacy z coraz większą uwagą myślą o tym, co i w jakiej ilości przygotować, ponieważ chcą żyć bardziej świadomie. Dbają m.in. o przemyślany wybór produktów rybnych, co umożliwia zminimalizowanie negatywnego wpływu na środowisko.
Wigilia Bożego Narodzenia dla większości Polaków nie może odbyć się bez ryb. Jednak nie bez znaczenia jest ich pochodzenie. Badania przeprowadzone przez agencję badawczą GlobeScan w 2022 roku na zlecenie organizacji pozarządowej Marine Stewardship Council (MSC) rzucają światło na świadomość konsumentów ryb i owoców morza w Polsce. Zgodnie z wynikami, aż 88% badanych wyraziło zaniepokojenie kondycją mórz i oceanów. W rezultacie, 7 na 10 respondentów podkreśliło, że istotnym krokiem dla ochrony wód, jest wybór certyfikowanych ryb i owoców morza. Co więcej, już co 5 konsument deklaruje, że bierze to pod uwagę, podejmując decyzje zakupowe.
Badanie MSC pokazało także, jakie produkty rybne wybierają polscy konsumenci. Na ryby mrożone decyduje się 56% Polaków. Natomiast paluszki rybne wybiera 48% badanych, a ryby przyrządzone, gotowe do spożycia 36%.
Dane potwierdzają, że dla konsumentów ekocertyfikaty na produktach rybnych mają znaczenie – aż 60% badanych potwierdza, że produkty z takim oznaczeniem wzbudzają znacznie większe zaufanie wobec marki, nawet jeśli wiąże się to z wyższą ceną produktu. Oznaczenie produktu niebieskim certyfikatem MSC potwierdza, że ryby i owoce morza pochodzą ze zrównoważonych połowów, które spełniają najbardziej rygorystyczne światowe normy środowiskowe. Ich niewielki wpływ na morski ekosystem pozwala zachować jego równowagę i nie stanowi zagrożenia dla pozostałych zwierząt morskich. Jak dowodzi badanie, rozpoznawalność certyfikatu MSC rośnie – 32% konsumentów w Polsce jest świadomych jego istnienia. Natomiast wśród 78% osób, które spotkały z oznaczeniem MSC na produktach, aż 68% poleciłoby je jako zaufany wybór swojej rodzinie i znajomym.
Źródło:
Niebieska rewolucja na polskich talerzach – wyniki badania GlobeScan 2022, msc.org [dostęp: 8.12.2023].
źródło: Frosta
Oprac.: Klaudia Walkowiak