Nowe przepisy obowiązują od 13 grudnia br., są następstwem wprowadzania nowych jednolitych zasad w Unii Europejskiej, dotyczących etykietowania środków spożywczych oraz informowania konsumentów na temat żywności (rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011). Towary wprowadzone na rynek lub opatrzone etykietą przed tym terminem, które nie spełniają wymogów tego rozporządzenia, mogą pozostać w obrocie do czasu wyczerpania zapasów (jednak stare etykiety muszą być umieszczone na produktach przed 13 grudnia).
Swobodny przepływ bezpiecznej żywności to ważny aspekt rynku wewnętrznego UE. Przepisy te mają zapewnić konsumentom możliwość dokonywania świadomych wyborów i uniemożliwić praktyki, które mogłyby wprowadzić klientów w błąd. Rozporządzenie zakłada m.in. zapewnienie większej przejrzystości etykiet i umieszczanie tam bardziej wyczerpujących informacji.
Najważniejsze zmiany:
– Obowiązkowo należy podawać informacje o wartości odżywczej (od 13 grudnia 2016).
– Wykaz składników powinien zostać określony nagłówkiem, który zawiera słowo „składniki” (nie może być to inny wyraz np. „skład”)
– Informacje o alergenach muszą być wyróżnione, takie dane należy podawać również przy produktach nieopakowanych.
– Rozszerzono powinność podawania miejsca pochodzenia wieprzowiny, drobiu, koźlęciny i baraniny. Wymagane jest informowanie o pochodzeniu produktu spożywczego, gdyby jego brak miał wprowadzać konsumenta w błąd.
– Obowiązkowe dane powinny być wyraźne, czytelne – umieszczone w tym samym polu widzenia, a minimalny rozmiar czcionki to 1,2mm lub 0,9mm w zależności od wielkości produktu.
– W przypadku sprzedaży na odległość konsument musi mieć możliwość zapoznania się z większością informacji przed podjęciem decyzji o zakupie.
Informacje spełniające nowe wymagania na stornach internetowych muszą być zamieszczone już od 13 grudnia 2013 (nie ma czasu przejściowego, jak w przypadku nowych i starych etykiet).
Nie jest to kompletny wykaz nowych norm, przydatny może okazać się przewodnik wydany przez IJHARS.