Przesunięcie – z 1 stycznia na 1 marca 2015 r. – terminu wejścia w życie przepisów, na mocy których będzie można składać wnioski o wydanie nowego dowodu osobistego w dowolnej gminie na terenie kraju – zakłada projekt MSW, który przyjął rząd.
W myśl przepisów, które miały wejść w życie od 1 stycznia przyszłego roku, utworzony miał zostać elektroniczny rejestr dowodów osobistych. Dostęp do niego będą miały urzędy gmin. Dzięki temu wniosek o wydanie dowodu osobistego będzie można złożyć w dowolnej gminie na terenie całego kraju, niezależnie od miejsca zamieszkania. Będzie także możliwość elektronicznego przesłania wniosku o wydanie dowodu.
Do wniosku o wydanie dowodu osobistego musimy dołączyć fotografię, która powinna być wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku. Dowód osobisty będzie mógł odebrać w gminie pełnomocnik.
Format i wymiary nowego dowodu osobistego pozostaną takie same jak dotychczas. Natomiast fotografia będzie taka sama jak ta, która obowiązuje w paszportach. Dowód osobisty będzie ważny przez 10 lat od daty wydania, z wyjątkiem dowodu osobistego wydawanego dzieciom poniżej 5. roku życia, który będzie ważny przez 5 lat.
W przypadku unieważnienia dowodu osobistego odpowiednia adnotacja zostanie wprowadzona do rejestru dowodów osobistych. Znajdą się w niej informacje o dacie i przyczynie unieważnienia. Unieważniony dowód osobisty, przedłożony w gminie, zostanie przecięty lub przedziurkowany w taki sposób, aby uszkodzeniu uległa fotografia wraz ze znakiem holograficznym.
Nowy wzór dokumentu tożsamości został określony w projekcie rozporządzenia do ustawy o dowodach osobistych, która wejdzie w życie 1 stycznia 2015 r. Nowy wzór dowodu osobistego nie będzie już zawierał informacji o adresie zameldowania, kolorze oczu i wzroście. Nie będzie też zeskanowanego podpisu posiadacza dowodu osobistego.
Źródło: PAP