NIQ&GfK: Optymizm zakupowy Polaków przekłada się na rosnącą sprzedaż – w trzecim kwartale 2024 zarówno w rynku FMCG odnotowaliśmy wzrosty sprzedaży

Aktualności

NIQ&GfK: Optymizm zakupowy Polaków przekłada się na rosnącą sprzedaż – w trzecim kwartale 2024 zarówno w rynku FMCG odnotowaliśmy wzrosty sprzedaży

21 listopada 2024

Trzeci kwartał to często czas weryfikacji domowych budżetów, dodatkowo obciążonych wydatkami związanymi z wakacjami oraz oceną stanu tych finansów po powrocie z wakacji. W tym roku w trzecim kwartale bazując na wynikach Consumer Confidence Index – nastroje polskich konsumentów pozostawały umiarkowanie optymistyczne. Obawa o wzrost cen produktów spożywczych spadła w rankingu obaw polskiego konsumenta z pozycji numer 1 na drugie miejsce, będąc wyprzedzona przez rosnące koszty życia związane z rachunkami – prawdopodobnie spowodowane wzrostem cen prądu. Na poprawę nastrojów konsumentów z pewnością miała wpływ inflacja – która raportowania przez Główny Urząd Statystyczny w trzecim kwartale kształtowała się na poziomie między 3 a 4,5 % czyli ponad dwukrotnie niższym niż przed rokiem.

W miesiącach od lipca do września wydaliśmy łącznie o 4,3 % więcej na produkty FMCG – spożywcze, chemiczne oraz wyroby tytoniowe. Oznacza to nieznaczny spadek tempa wzrostu w porównaniu z poprzednimi kwartałami tego roku. Na wzrost całego rynku FMCG miał wpływ zarówno wzrost średnich cen produktów, jak również co odbieramy jako pozytywny znak poprawiającej się kondycji polskich konsumentów, wzrost konsumpcji wolumenowej. Niestety w porównaniu do pierwszej połowy roku, dynamika wolumenu była wolniejsza, ale dodatnia.

Na produkty FMCG jak i Tech&Durables rozumiane jako produkty elektroniczne IT, RTV, sprzęt AGD oraz DIY – wydaliśmy w Polsce blisko 99 mld PLN. Z tej kwoty produkty spożywcze, chemiczne oraz tytoniowe to ponad 75 mld PLN, a rynek Tech&Durables blisko 24 mld PLN.

Do kategorii, które zanotowały największy wzrost wartości sprzedaży w trzecim kwartale należą produkty świeżej żywności (ze wzrostem o ponad 10% vs trzeci kwartał 2023) oraz produkty kosmetyczne które rosną pod kątem sprzedaży dwucyfrowo w ciągu ostatnich 12 miesięcy.
Spośród kategorii FMCG wartościowe spadki notują kategorie papierowe (w skład których wchodzi papier toaletowy, ręczniki kuchenne etc.) – co w dużej mierze spowodowane jest spadkiem cen.

Spośród kategorii z branży Tech&Durables, najbardziej dynamiczny wzrost zanotowały podobnie jak w poprzednich kwartałach produkty zastosowania domowego (ze wzrostem sprzedaży wartościowej w Q3 o 6,9 % w porównaniu do roku poprzedniego). Do kategorii sterujących tym wzrostem zaliczają się tak zwane Soda Maker, czyli saturatory, frytkownice czy suszarki. Pozytywny trend sprzedaży kontynuują również produkty DIY które od drugiego kwartału 2024 notują wzrost sprzedaży w porównaniu do roku poprzedniego. Negatywną dynamikę sprzedaży w 3 kwartale zanotowały z kolei produkty elektroniczne i IT (-2,3 % w porównaniu do roku poprzedniego). Warto również zaznaczyć, że zdecydowanie lepszą dynamiką sprzedaży cechuje się w przypadku produktów Tech&Durables kanał online który dla produktów elektronicznych i AGD wzrósł wartościowo w 3 kwartale o ponad 16 %.

– Trzeci kwartał 2024 roku cechował niewielki wzrost wolumenu sprzedaży dla produktów FMCG, co jest kontynuacją pozytywnego trendu, który obserwujemy od początku tego roku. Konsumenci mimo bardzo skrupulatnego planowania zakupów i wydatków, stają się bardziej optymistyczni wobec swojej sytuacji finansowej. Przekłada się to na wzrost wydatków – zarówno w branży FMCG o +4,3 % jak i w Tech&Durables o +1,6 %, w trzecim kwartale 2024 w porównaniu do roku poprzedniego – powiedział Konrad Wacławik, Retail Services Director, NIQ Poland.

Jedną ze strategii zarządzania budżetem domowym jest przenosząca się konsumpcja do domu – Polacy deklarują, że w obliczu potrzeby oszczędzania zrezygnują z jedzenia poza domem, zamawiania jedzenia z dowozem lub rozrywek poza domem. Te deklaracje widzimy w podsumowaniu wyników sprzedażowych za 3 kwartał – zarówno produkty spożywcze notują wzrost wolumenu, jak również produkty technologiczne służące do przygotowywania posiłków lub rytuałów pielęgnacyjnych w domu cechują się pozytywnymi wynikami sprzedaży. Niezmiennie również ważne jest dla Polaków dbanie o zdrowie i również w tych aspektach jesteśmy skłonni wydać więcej – na kategorie spożywcze produktów prozdrowotnych lub funkcjonalnych oraz na technologię – np. smartwatche pomagające nam dbać o kondycję i kontrolować stan zdrowia. Wchodzimy w czwarty kwartał nastawieni optymistycznie, ale rozsądnie i świadomie planując wydatki.

źródło: NielsenIQ&GfK
oprac.: red.