Reklama jest dźwignią handlu. Większość przedsiębiorstw nie jest w stanie bez niej funkcjonować. Należy jednak pamiętać, że w przypadku zamieszczania banerów reklamowych w miejscach publicznych obowiązują zasady, których nie można łamać. O skali tego procederu poinformował NIK po przeprowadzeniu kontroli w polskich miastach.
Najwyższa Izba Kontroli oceniła, iż działania podejmowane przez skontrolowane miasta wpłynęły na ograniczenie liczby nośników reklamowych i poprawienie estetyki przestrzeni publicznej. Najlepsze efekty osiągnięto w Krakowie i we Wrocławiu. Tam na Rynku Głównym i w obrębie Starego Miasta zniknęło wiele nielegalnych reklam. Niewiele zmieniło się natomiast w Radomiu, Warszawie oraz w Zakopanem.
Szczególną uwagę na umieszczanie reklam i szyldów reklamowych na elewacjach muszą zachować właściciele sklepów usytuowanych w zabytkowych częściach miast: We wszystkich kontrolowanych miastach nieskuteczny był nadzór konserwatorski w zakresie umieszczania tablic reklamowych i urządzeń reklamowych na zabytkach wpisanych do rejestru. W wyniku przeprowadzonych, w ramach kontroli oględzin, którym poddano łącznie 166 zabytków, stwierdzono, że na jednym zabytku znajdowały się średnio dwie nielegalne reklamy.
Jedną z najistotniejszych przyczyn chaosu wizualnego w polskich miastach jest ogromna liczba reklam, wieszanych często w sposób dowolny. Celem kontroli NIK była ocena, czy działania podejmowane przez samorządy poprawiają jakość przestrzeni publicznej.
Aby poprawić wygląd miast ich władze powinny działać jednocześnie w kilku obszarach takich jak: tworzenie i zapewnienie funkcjonowania parków kulturowych, ustalenie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, odpowiednie zarządzanie pasem drogowym, nadzór konserwatorski nad wydawaniem zezwoleń na umieszczanie reklam na zabytkach wpisanych do rejestru oraz wprowadzanie uchwały krajobrazowej.
Pomimo że w większości miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego określono zasady i warunki sytuowania tablic i urządzeń reklamowych, to nie były one uwzględniane i stosowane. W szczególności w decyzjach zezwalających na umieszczenie reklam w pasie drogowym.