Polacy dostosowują się do rosnących cen produktów przede wszystkim ograniczając zakupy, rezygnując z produktów i usług, które nie są podstawowe, szukając okazji i promocji, wybierając tańsze zamienniki. Z badania pracowni NielsenIQ wynika, że w ciągu roku — od stycznia 2022 do stycznia 2023 Polacy wydali 251,1 mld zł na produkty spożywcze i chemię gospodarczą. Oznacza to wzrost w ujęciu rocznym o 16%.
– Sprzedaż w kategoriach spożywczo-napojowej oraz kosmetyczno-chemicznej rośnie wartościowo w podobnym tempie, odpowiednio: o 17 i 15,3% – mówi Michał Rudecki, dyrektor z NielsenIQ. – Obserwowane wzrosty wynikają głównie z rosnących cen – wzrost wolumenowy w koszyku FMCG oscyluje na poziomie 4,3 proc. – dodaje.
Z badania przeprowadzonego dla „Rzeczpospolitej” dowiadujemy się także, że 43% kupujących ma dokładnie wyliczone zasoby finansowe na zakup produktów spożywczych i kosmetycznych — to o 12 pp. więcej osób niż rok temu.
źródło: wnp.pl/rzeczpospolita.pl
Przeczytaj także: Inflacja wciąż nakręca kradzieże w sklepach. Policyjne statystyki pokazują kolejne wzrosty