NielsenIQ (NIQ), we współpracy z World Data Lab (WDL), opublikował kompleksowy raport dotyczący wydatków pokoleniowych, koncentrujący się na Pokoleniu X, czyli osobach urodzonych między 1965 a 1980 rokiem. Raport zatytułowany The X Factor: How Generation X is quietly driving trillions in consumer spending ujawnia, że konsumenci z Pokolenia X w Polsce odpowiadają za około 24 % całkowitych wydatków – zgodnie ze średnią światową.
Pokolenie X na świecie odpowiada za 24 % wydatków konsumenckich, co stanowi rynek wart 15,2 biliona dolarów – około dwukrotnie więcej niż całkowite wydatki Chin. Do 2035 roku roczne wydatki tej grupy osiągną szczyt na poziomie 23 bilionów dolarów. W Polsce i na świecie przewiduje się wzrost wydatków Pokolenia X w trzech kluczowych kategoriach w ciągu najbliższych pięciu lat: Żywność i Napoje Bezalkoholowe, Uroda oraz Alkohol.
„Pokolenie X w Polsce odgrywa kluczową, choć czasem niedocenianą rolę w gospodarce” – mówi Karolina Zajdel-Pawlak, Dyrektor Zarządzająca NIQ Polska. „Łączą obowiązki finansowe wobec różnych pokoleń, jednocześnie napędzając wydatki w kategoriach podstawowych i uznaniowych. Nasz raport pokazuje, że ich wpływ jest znaczący i prawdopodobnie utrzyma się przez kolejną dekadę. Marki, które ich ignorują, ryzykują pominięcie kluczowej siły kształtującej wydatki konsumenckie.”
„Pokolenie X to strażnicy bilionów w wydatkach – pełnią funkcję dyrektorów finansowych dla trzech pokoleń: swojego, dzieci i rodziców” – mówi Wolfgang Fengler, współzałożyciel i CEO World Data Lab. „Marki i detaliści, którzy zainwestują w nich dziś, zobaczą wymierny wzrost i długoterminowy zwrot z inwestycji.”
Preferencje marek – drzwi są otwarte
Konsumenci z Pokolenia X w Polsce są otwarci na nowe marki, jeśli te, które kupowali wcześniej, przestają spełniać oczekiwania lub nie oferują wyraźnej wartości – szczególnie w obecnym klimacie inflacyjnym. Nagradzają marki, które konsekwentnie dostarczają wartość i oszczędzają im czas, pieniądze lub energię psychiczną. Badania pokazują, że większość Polaków, w tym Pokolenie X, nie jest szczególnie lojalna wobec dużych marek.
Wśród Pokolenia X w Polsce:
- 25 % preferuje kupować znane, duże marki, kiedy tylko mogą,
- 28 % kupuje to, czego potrzebuje, bez głębszego zastanowienia nad marką,
- 32 % nie szuka konkretnych marek, ale preferuje wspierać małe firmy,
- tylko 15 % aktywnie wybiera małe marki zamiast dużych lub marek własnych detalistów.
Ostrożni konsumenci
Choć Pokolenie X w Polsce osiąga szczyt swoich możliwości zarobkowych, wielu jego przedstawicieli ma ostrożne podejście do finansów i wydatków. Aż 59 % deklaruje, że ma środki jedynie na podstawowe potrzeby – w porównaniu do 46 % globalnie i 52 % ogółu Polaków. Tylko 4 % twierdzi, że może wydawać swobodnie, wobec 11 % globalnych rówieśników.
Około 34 % pozwala sobie lub rodzinie na zakup produktu premium zamiast tańszego odpowiednika – w porównaniu do 39 % Millenialsów i 41 % przedstawicieli Pokolenia Z w Polsce oraz 54 % globalnie. To sugeruje, że Pokolenie X wydaje ostrożnie, mając na uwadze presję inflacyjną oraz konieczność wspierania dzieci i starszych członków rodziny.
Ustalają standardy współczesnej konsumpcji
Karolina Zajdel-Pawlak mówi: „Pokolenie X w Polsce to technologicznie zaawansowani decydenci, którzy wpływają na zakupy wielu pokoleń i korzystają z zakupów wielokanałowych. Ich lojalność zdobywa się poprzez pozytywne doświadczenia z marką i konsekwencję – nie przez szum medialny czy dowody społeczne. Ich rola w kształtowaniu współczesnych wzorców konsumpcji sprawia, że zasługują na szczególną uwagę i przemyślaną strategię marketingową.”
źródło: NIQ
oprac.: K. Walkowiak
fot.: Bigstock