NielsenIQ BASES: Najlepsze innowacje FMCG w Europie w 2022 roku

Aktualności

NielsenIQ BASES: Najlepsze innowacje FMCG w Europie w 2022 roku

06 października 2022

BASES, należące do NielsenIQ opublikowało raport 2022 Top Breakthrough Innovation. Od ponad dziesięciu lat lista zwycięzców z raportu jest wyznacznikiem w uznawaniu sukcesu innowacji w obszarze szybko zbywalnych dóbr konsumpcyjnych (FMCG). Tegoroczni zwycięzcy w Europie pochodzą z Polski, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Francji, Włoch, Portugalii, Norwegii i Austrii. Wśród nagrodzonych firm znalazły się m.in. PepsiCo, CEDC/Maspex  i Diageo.

Wyróżnione zostają udane premiery niezależnie od strategii wejścia na rynek – takie, które zdołały wstrząsnąć kategorią i sprawić, że marka znacząco urosła, jak i te nieco bardziej niszowe, stworzone, by zachwycić konkretną grupę docelową. Ponadto nowy raport wyróżnia produkty oferujące innowacyjne benefity, zanim staną się one standardem w danej kategorii, a także nowe marki na rynku.

Pomimo trwającego kryzysu, konsumenci wciąż wykazują apetyt na innowacje, co stwarza szanse dla mniejszych marek

W obliczu presji inflacyjnej, zbliżającego się kryzysu gospodarczego, zakłóceń w łańcuchu dostaw oraz rosnących cen energii i towarów wiele marek może rezygnować z innowacji, często koncentrując się na swoim dotychczasowym portfolio. I rzeczywiście, ostatnie dane NielsenIQ pokazują spadek liczby innowacji w ciągu ostatnich lat – z prawie 54 000 innowacji w 2019 r. do 38 000 w 2021 r. w Niemczech, Francji, Hiszpanii, Włoszech i Wielkiej Brytanii. Ten spadkowy trend utrzymuje się w 2022 roku.

“Nagroda BASES Top Breakthrough Innovation Awards udowadnia jednak, że ​​rozwój nowych produktów pozostaje realną strategią wzrostu dla producentów, zwłaszcza że konsumenci wciąż wykazują silny apetyt na istotne innowacje”, mówi Celine Grena, liderka NielsenIQ BASES Europe. „Nasze najnowsze dane pokazują, że tylko ułamek – 6% – kupujących na całym świecie ma obecnie awersję do nowych produktów. 94% konsumentów FMCG jest dziś otwartych na próbowanie nowych rzeczy”. To trend, z którego mogliby skorzystać nie tylko duzi gracze, ale także małe i średnie marki.

Recepta na udaną innowację nie uległa zmianie, ale kluczem jest zwinność

„Doświadczenie lat pandemicznych generalnie nie zmieniło przepisu na sukces. Aby go odnieść, nadal potrzeba dobrego pomysłu, dobrego produktu i adekwatnej strategii aktywacji na rynku. Jednak sposób mieszania tych składników ewoluował. Aby stworzyć dobrą innowację, marki muszą zaoferować coś ważnego dla swoich konsumentów, ułatwiając im zrozumienie, o czym jest produkt i dlaczego go potrzebują. Muszą upewnić się, że ich innowacja jest postrzegana jako prawdziwa, autentyczna. Wreszcie, powinni być kreatywni w swojej strategii marketingowej i odważni w eksperymentowaniu”, mówi Celine Grena i dodaje: „I chociaż nowy produkt musi być wspierany długoterminową strategią, kryzysy takie jak pandemia Covid wyraźnie pokazały, że kluczowe jest bycie elastycznym i zwinnym – co udowodnili nasi tegoroczni zwycięzcy.”

źródło: NielsenIQ Bases