Ograniczenie handlu w niedzielę dla ponad 37% przedsiębiorców oznacza utrudnienia w funkcjonowaniu ich firm – pokazuje 15. fala badania Bibby MSP Index. 1/3 ankietowanych wskazuje także, że zmiana będzie miała negatywny wpływ na ich działalność w najbliższych latach.
Polska gospodarka napędzana jest, przy braku inwestycji w sektorze prywatnym, konsumpcją. Sytuacja ta powoduje, że wśród przedstawicieli firm pojawiają się obawy, że wzrost gospodarczy jest jedynie chwilowy. Co więcej, stabilizacji nie sprzyjają również kolejne zmiany ustawowe wprowadzane w trybie doraźnym, takie jak ograniczenie handlu w niedzielę, bez możliwości przystosowania się firm do nowych regulacji jeszcze przed rozpoczęciem ich stosowania.
Ograniczenie czasu pracy punktów handlowych na pewno nie sprzyja dynamice koniunktury. Trzeba jednak zaznaczyć, że w większym stopniu zakaz handlu w niedzielę uderza w duże sieci handlowe aniżeli w małe firmy. Wyraźnie tracą jednak małe punkty handlowo-usługowe umieszczone w obrębie galerii handlowych. Jednak na pełny efekt skutków regulacji handlu w niedzielę uwzględniający zachowania adaptacyjne firm musimy poczekać do następnego badania Bibby MSP Index za sześć miesięcy. Także konsumenci powoli zmieniają swoje przyzwyczajenia i wybierają zakupy w inne dni tygodnia.