Kantar: Nastroje konsumentów najgorsze od 2015 r.

Gospodarka

Kantar: Nastroje konsumentów najgorsze od 2015 r.

Lipiec wraz z coraz szybszym znoszeniem obostrzeń przyniósł poprawę nastrojów konsumenckich (z poziomu -16,4 notowanegow czerwcu, do -8,7 w lipcu), jednak Kantar Consumer Index nadal jest na niskim, nie notowanym od 2015 r. poziomie.

Sytuację swoich gospodarstw domowych Polacy oceniają lepiej od sytuacji całej gospodarki. To, że optymizm społeczeństwa rośnie, nie oznacza, że lockdown przeszedł niezauważony. Co czwarte polskie gospodarstwo domowe deklaruje, że jego sytuacja pogorszyła się w porównaniu do sytuacji sprzed roku. Dotychczas ten odsetek był względnie stały i równoważony przez podobny lub wyższy odsetek tych, którym się poprawiło. Od kwietnia więcej jest gospodarstw odczuwających pogorszenie niż poprawę.

– Warto przypomnieć, że optymizm konsumentów jest kluczowy dla odbicia gospodarki po kryzysie. Konsumenci przekonani, że będzie dobrze, chętnie wydają pieniądze i dają firmom zarobić. Wewnętrzny popyt napędza gospodarkę i pozwala przedsiębiorcom myśleć o odrobieniu strat. Gdy konsumenci nie mają pieniędzy lub boją się je wydawać, uruchamia się ciąg niekorzystnych zjawisk: maleją wydatki, firmy nie zarabiają, zaczynają oszczędzać na pracownikach, którzy wydają jeszcze mniej itd. – wyjaśnia Agata Zadrożna, Account Manager Kantar, dodając: – Obserwowany pod koniec lipca wzrost liczby zachorowań, jeśli pociągnie za sobą nowe ograniczenia, może odwrócić korzystny trend w nastrojach ekonomicznych. Szczególnie ważne jest, by nie narastał pesymizm konsumentów, który na zasadzie samospełniającej się przepowiedni pogorszy sytuację całej gospodarki.

Foto: shutterstock.com

oprac. P.Ł.