Napoje w sklepach małoformatowych do 300 m2

Aktualności

Napoje w sklepach małoformatowych do 300 m2

W kategorii napojów odnotowujemy większe znaczenie dyskontów, jednak to sklepy małoformatowe odpowiadają za większość – bo blisko 47% – wartości sprzedaży tej kategorii. Napoje to trzecia co do wielkości kategoria pod względem udziałów wartościowych w sprzedaży w małych sklepach. Odpowiadają one za 7% obrotów sklepów małoformatowych do 300m2 i występują średnio na co czwartym paragonie. 

Największym segmentem w kategorii napojów pod względem wartości sprzedaży są napoje gazowane. Wartość sprzedaży napojów gazowanych wzrosła o około 11% w roku 2021 względem roku 2020. Główną przyczyną takiego stanu rzeczy był znaczny wzrost cen ze względu na wprowadzoną 1 stycznia 2021 roku opłatę cukrową. 

O ile trend sprzedaży soków czy też nektarów jest dość podobny, to sprzedaż napojów niegazowanych charakteryzuje się wzrostem w miesiącach ciepłych – od maja do października. Najszerzej dostępnym segmentem w kategorii soków są napoje niegazowane oraz soki – te znajdziemy w każdym sklepie małoformatowych do 300m2, nektary – średnio w 90% placówek. Soki tłoczone na półkach sklepowych występują zdecydowanie rzadziej –  znajdziemy je średnio w czterech sklepach na 10. Półka w małych sklepach jest pełna różnych wariantów pojemnościowych czy smakowych. 

Średnio w małym sklepie dostępnych mamy aż 73 różnych wariantów soków, nektarów i napojów niegazowanych. Dla porównania, w supermarketach liczba wariantów sięga 190 w tej kategorii produktowej. W segmencie napojów niegazowanych prym w kontekście opakowania wiedzie butelka pet i to właśnie około 57% liczby transakcji odpowiada za sprzedaż napojów niegazowanych w butelce pet. Odmienna sytuacja występuje w segmencie nektarów – tutaj 46% liczby transakcji dotyczy produktów w kartonie. W kategorii napojów niegazowanych najpopularniejsze są pojemności 2 litrowe. 

W segmencie soków czy też nektarów najchętniej wybieramy 1 litrowe soki. W segmencie napojów gazowanych rok 2021 przyniósł wyższą cenę o 37% w przeliczeniu na litr napoju w porównaniu do roku 2020. Sytuacja ta wpłynęła na zmniejszenie wolumenu sprzedaży o 19% w kanale sklepów małoformatowych do 300m2. Warto wspomnieć o segmencie energetyków, który w 2021 vs 2020 zanotował wzrost ceny o 15% i mimo to kategoria ta nie notuje spadku wolumenu sprzedaży w małych sklepach. Należy jednak pamiętać że w latach ubiegłych segment energetyków notował wolumenowe wzrosty sprzedaży dobijające do 20%. 

dr Magdalena Wilgatek, Business Development Manager, CMR