Lato to kluczowy okres dla branży napojów. Warto odpowiednio wcześnie zadbać o asortyment, który odpowie na zmieniające się potrzeby klientów i maksymalnie wykorzysta potencjał sprzedażowy sezonu. W tym czasie liczą się m.in. dostępność i natychmiastowe orzeźwienie.
Dobrze przygotowana półka napojowa to klucz do skutecznej sprzedaży. Konsumenci lubią odkrywać nowe smaki, kusi ich też wygoda i… przyjemność, dlatego warto zadbać o to, by letnia oferta napojów w sklepie nie tylko kojarzyła się z gaszeniem pragnienia, lecz także budziła emocje, zaciekawienie i tworzyła wakacyjny nastrój. Klienci sklepów poszukują zarówno klasycznych smaków, jak i nowości, funkcjonalnych składników czy wygodnych form opakowań. Wśród potrzeb konsumenckich w tej kategorii produktów w sezonie letnim do najważniejszych należą: potrzeba orzeźwienia, dotycząca smaku, a jednocześnie temperatury napoju (ważna jest opcja zakupu prosto z lodówki), wygody i mobilności (istotne będą opakowania typu puszki, małe butelki, kartoniki), nowości i sezonowości (nowe smaki, edycje limitowane, produkty inspirowane egzotycznymi wakacjami i tropikalnymi klimatami) oraz zdrowego składu i funkcjonalności (mniejsza ilość cukru, dodatki witamin, ziół, naturalne składniki).
Nawodnienie i orzeźwienie
Wraz ze wzrostem temperatury rośnie zapotrzebowanie na produkty gaszące pragnienie i te przyjemnie chłodzące. Wody mineralne i źródlane (gazowane i niegazowane) to podstawowe produkty odpowiadające na te potrzeby. Właściwe nawodnienie organizmu nabiera dodatkowego znaczenia w upalne letnie dni – sięganie po napój staje się obowiązkiem każdego, kto dba o dobre samopoczucie. Pierwszym wyborem zwykle jest woda, szczególnie źródlana oraz mineralna nisko, średnio i wysoko zmineralizowana, w wariancie niegazowanym i nasyconym CO2. Te najbardziej bogate w minerały oprócz nawodnienia i orzeźwienia uzupełniają też niedobory np. wapnia i magnezu. Klienci poszukują również wód smakowych, zwłaszcza bez dodatku cukru – mogą to być np. propozycje idealne na lato, takie jak malina z cytryną, poziomka, brzoskwinia, limonka, mandarynka albo trawa cytrynowa.
Popularne są ponadto wody z sokiem, delikatnie owocowe, mocno orzeźwiające. Małe opakowania oraz duże ekonomiczne butelki 1,5–2 l powinny być dobrze widoczne i łatwo dostępne w każdym sklepie. Wymagający odbiorcy nastawieni na ekologiczne opakowania mogą zainteresować się markami wody premium w eleganckich szklanych butelkach lub wodą w butelkach PET wykonanych z materiału pochodzącego w 100% z recyklingu. Warto też zwrócić uwagę na produkty, które odpowiadają na specjalne wymagania i zostały wzbogacone w witaminy (z grupy B) i składniki mineralne (jod, cynk, potas, wapń albo magnez), błonnik, ekstrakty dodające energii (z zielonej herbaty, żeń-szenia czy yerba mate). Takie wody można zaliczyć do grupy produktów funkcjonalnych. Na rynku są również dostępne warianty funkcjonalne smakowe, jak jabłko, grejpfrut, kokos, truskawka, cytryna, dzika róża, eukaliptus, mango. Letnia oferta wody powinna zaspokajać potrzeby najmłodszych konsumentów, uwzględniając produkty w wygodnych plastikowych butelkach z ustnikiem, z atrakcyjną etykietą – młodzi odbiorcy chętnie sięgają po wodę reklamowaną i kuszącą wizualnie. Wyjątkową atrakcją będzie wybór opcji smakowych, np. z dodatkiem soków owocowych.
Smaki lata
Doskonałym napojem na lato, na co dzień i na różne okazje, jest sok owocowy lub owocowo-warzywny. Jako źródło witamin, składników mineralnych i związków bioaktywnych wpisuje się w zdrową dietę, odznacza się też właściwościami orzeźwiającymi. Soki i smoothie to także wybór numer jeden dla osób dbających o zdrowie. Najlepiej rotują soki tłoczone (NFC), warianty z miąższem oraz letnie miksy owocowe, np. mango, arbuz, truskawka. Coraz większą popularnością cieszą się napoje z dodatkiem warzyw, imbiru czy superfoods. Latem wzrasta zainteresowanie mniejszymi pojemnościami, a więc formatami typowo impulsowymi. W ofercie powinny znaleźć się soki świeżo wyciskane niepasteryzowane (przechowywane w warunkach chłodniczych), tłoczone, otrzymywane z soków zagęszczonych oraz produkty przecierowe czy naturalnie mętne. Popularne są poza tym nektary i napoje owocowe produkowane na bazie soków.
Najchętniej wybierane smaki to jabłko, pomarańcza, multiwitamina, czarna porzeczka oraz miksy jabłka z dodatkiem marchewki, pomarańczy i banana. W okresie letnim idealnie sprawdzą się również warianty z kiwi, truskawką, ananasem, maliną, mango, marakują czy arbuzem. Trzeba wziąć pod uwagę, że im cieplej na zewnątrz, tym większe zainteresowanie wzbudzają napoje dostępne bezpośrednio z lodówki.
Grono zwolenników, szczególnie w młodszych grupach wiekowych, mają napoje gazowane. Lato oznacza mnóstwo dodatkowych okazji do sięgania po te produkty – imprezy, wakacyjne wyjazdy, spotkania przy grillu itp. Podstawa to napoje typu cola, lemoniady, toniki i oranżady o smakach cytrusów i innych owoców egzotycznych. Klienci często sięgają ponadto po napoje o obniżonej zawartości cukru i warianty z dodatkiem soku owocowego. Opłaca się postawić na modne smaki tropikalne oraz limitowane edycje sezonowe.
Na orzeźwiające opcje prosto z lodówki mogą liczyć w sezonie także amatorzy kawy i herbaty. W przypadku ice tea sprawdza się sprzedaż i na półkach, i w lodówce. Najpopularniejsze smaki to cytryna, zielona herbata i brzoskwinia, dostępnych jest jednak dużo więcej wariantów, np. truskawkowy, malinowy, miętowy, z aloesem, z jaśminem. Kawa i jej miksy pojawia się w wersji schłodzonej, przeważnie w puszkach, butelkach i specjalnych kubkach. Oprócz klasyki warto zaproponować klientom opcje roślinne (latte i cappuccino), z obniżoną zawartością cukru lub bez tego składnika.
Dla aktywnych
W sezonie letnim kategoria napojów funkcjonalnych – czyli energetyków i izotoników – zyskuje na znaczeniu. Wysokie temperatury, aktywny tryb życia, liczne podróże i imprezy sprawiają, że klienci poszukują produktów jednocześnie pobudzających i nawodniających. Jakie propozycje warto mieć na półce? Przede wszystkim napoje energetyczne – nie tylko w wariancie klasycznym. Energetyki to segment dla odbiorców dorosłych, który nie traci na popularności, ale zmienia się dynamicznie zgodnie z trendami konsumenckimi. Klienci coraz częściej szukają napojów bez cukru, z dodatkiem witamin i naturalnych ekstraktów (np. guarana, żeń-szeń), w limitowanych, letnich smakach (np. arbuz, limonka, mango, tropikalne owoce) oraz w mniejszych, poręcznych puszkach 250 ml – idealnych na drogę.
Marki premium oraz nowości z ciekawym designem opakowania również przyciągają uwagę, szczególnie w lodówkach. Dobra pogoda oznacza dobre warunki do większej aktywności fizycznej – latem rośnie więc też sprzedaż izotoników. W ofercie powinny znaleźć się:
klasyczne napoje izotoniczne (cytrusowe, pomarańczowe, multiwitamina, warianty low calorie, bez cukru), a także nowoczesne napoje elektrolitowe z dodatkiem magnezu, potasu i witamin oraz funkcjonalne warianty z elektrolitami – modne wśród osób dbających o zdrowie i sportowców amatorów. Warto zadbać o właściwe schłodzenie produktów, wyraźną ekspozycję impulsową i uzupełnianie stanów magazynowych w okresach szczytu sprzedaży.
Konsumenci szukają energii, orzeźwienia i wygody. Letnia półka z energetykami i izotonikami powinna być kolorowa i praktyczna, a oferta dostosowana do potrzeb kierowców, osób pracujących w nocy, aktywnych, podróżujących i uczestników imprez.
źródło: Poradnik Handlowca