Przeprawy pontonowe, zarówno piesze, jak i samochodowe, kojarzą się nam głównie z krótkotrwałymi konstrukcjami budowanymi na przykład w przypadku remontu mostu. Jednak ich zastosowanie oraz poziom skomplikowania daleko wykraczają poza ten najpopularniejszy przykład, a nierzadko są tworzone jednorazowo zgodnie z różnego rodzaju wyjątkowymi specyfikacjami.
Największą firmą w Europie zajmującą się wynajmem stalowych mostów modułowych, pontonów, promów i przystani ro-ro jest holenderska Janson Bridging. Dodatkowo jest to największa na świecie firma wynajmująca sprzęt przeprawowy.
Pontony, czyli jak przeprawić się na drugą stronę
Stosuje się różne rodzaje pontonów: ponton łączony, płytowy, Uniflote, kontenerowy czy VSP770. Każdy z nich ma inną specyfikację i zastosowanie, a ich odpowiedni wybór po dokonaniu przez ekspertów wszystkich potrzebnych obliczeń jest kluczem do sukcesu operacji. Pontony łączone są przewożone na standardowych ciężarówkach i proste w łączeniu bez ingerencji mechanicznej. Wytrzymuje obciążenie 20 ton w obu kierunkach, a ich szerokość to 2,5 metra. Możliwość zastosowania różnych wysokości oraz praktycznie dowolnych konfiguracji to duża zaleta tego rozwiązania. Do budowy pływających mostów czy dużych wydarzeń zazwyczaj używane są pontony płytowe o dopuszczalnym obciążeniu 10 ton. Podobne parametry mają pontony Uniflote, które idealnie sprawdzają się przy pracach konserwacyjnych czy falochronach zabezpieczających.
Specyfikacja, czyli odpowiednia przeprawa w każdych warunkach
Janson Bridging opiera się na modułach o standardowej wielkości, z możliwością jednak dopasowania zarówno długości, jak i szerokości do specjalnych potrzeb klienta. Elementy przepraw są przechowywane w strategicznych miejscach, a jeśli weźmiemy pod uwagę, że firma ma oddziały w Wielkiej Brytanii, Belgii, Polsce, Włoszech, Niemczech, Francji i Norwegii – może dostarczać elementy konstrukcji szybko i stosunkowo tanio, a możliwość wielokrotnego wykorzystania modułów sprawia, że wszystko odbywa się możliwie najbardziej ekologicznie. Firma działa zarówno w zakresie cywilnym, na przykład w przypadku klęsk żywiołowych, jak i wojskowym, stawia też mosty stałe w trudnodostępnych miejscach np. na Sri Lance, w Tajlandii czy Ghanie. Grupa ekspertów firmy do każdego projektu podchodzi indywidualnie, to podstawa w tej branży, ponieważ stateczność czy spodziewane warunki atmosferyczne wszędzie są inne i wymagają dokładnych obliczeń. Firma zajmuje się wszystkim kompleksowo, od doradztwa, przez montaż z użyciem odpowiednich akcesoriów, takich jak pale kotwiczne, relingi, polery czy wciągarki po demontaż.
Bezpieczeństwo i zaufanie
Zastosowanie tego typu przepraw, nawet okresowo w kwestii bezpieczeństwa jest równie istotne jak mostów mających służyć przez dziesięciolecia. O obu przypadkach od odpowiednich obliczeń, doboru akcesoriów i wykonania zależy życie, ale też często mienie znacznej wartości. Dobrą i znaną zasadą jest zaufanie do kogoś, komu ufa się praktycznie na całym świecie, szczególnie przy budowie tak newralgicznych konstrukcji.
*artykuł zewnętrzny*