Stacje benzynowe są jednymi z najczęściej wybieranych miejsc na postój w podróży. Ich rola na przestrzeni lat wychodzi poza granice dostarczania paliw do pojazdów, zaś coraz częściej zmierza w kierunku miejsc przyjaznych odpoczynkowi w trasie. Często postawione z dala od terenów zabudowanych stacje paliwowe są jedynym miejscem, w którym można odpocząć po długiej trasie, skorzystać z toalety czy zdecydować się na posiłek oraz zakup przekąsek na resztę podróży.
Stacje paliwowe nieustannie poszerzają swoją ofertę. Kojarzone dotąd z postojem na kawę oraz hot-doga miejsca w trasie zaczynają coraz intensywnie odpowiadać na dynamicznie zmieniające się potrzeby klientów – stają przed nimi wyzwania związane z dopasowaniem oferty do zróżnicowanych grup konsumenckich odwiedzających stacje paliwowe.
Raport „Posiłki w trasie” wskazał, że prym wśród najczęściej wybieranych przez Polaków dań i przekąsek w podróży wiodą dania typu fast-food: hot-dogi (55% wskazań) oraz zapiekanki (41% wskazań). W kontrze do ciepłych posiłków stoi jednak segment przekąsek w porcjach na raz, np. batony czy mieszanki bakaliowe, które można zabrać ze sobą do samochodowego schowka. Cieszą się one coraz większym zainteresowaniem, jednocześnie stanowiąc rosnącą konkurencję dla hot-dogów i fastfoodowych przekąsek.
Stacje paliwowe nieustannie rozszerzają swoją ofertę spożywczą o niewielkie przekąski przydatne podróżnym. Strefy kasowe coraz częściej wyposażane są w przekąski typu „on the go”, po które sięgnąć można również w trakcie jazdy lub w miejscu destynacji podróży, a nie tylko podczas postoju. Właściciele stacji benzynowych do swojej oferty wycierają coraz bardziej rozmaite produkty w porcjach „na raz”. Oprócz kategorii słodyczy, silnie rozbudowywany jest również segment przekąsek słonych. Wśród nich swoje miejsce znalazły prażone, solone bakalie, np. orzechy lub pestki.
Badania przeprowadzone na zlecenie Bakalland wykazały, że aż 85% Polaków przy wyborze kieruje się jakością produktu. W kontekście nowości opierają swoje dotychczasowe doświadczenia z marką i jakością oferowanych przez nią produktów.
Według badań Nielsen, stacje benzynowe w roku 2018 odnotowały najwyższą dynamikę wartości obrotów spośród innych kanałów sprzedaży. Dodatkowo wprowadzony w ubiegłym roku zakaz handlu w niedziele zwiększył obroty tego typu placówek, których restrykcja, jako jednych z nielicznych, nie obowiązuje. Nowe prawo dodatkowo powoduje transformację stacji paliw w punkty sprzedażowo-usługowe, co jest jednocześnie przyczyną i skutkiem wzrostu sprzedaży w tych miejscach. To sygnał dla producentów żywności, aby w swojej ofercie poświęcić coraz więcej uwagi na przygotowywanie opcji dedykowanych użytkownikom stacji benzynowych – zarówno podróżującym, jak i odwiedzającym je okolicznościowo, np. przy okazji niedzielnych zakupów.