Mokate:  „Minutka” to najchętniej kupowana herbata w Polsce

Aktualności

Mokate: „Minutka” to najchętniej kupowana herbata w Polsce

Produkowana przez Mokate, czarna herbata ekspresowa „Minutka” w opakowaniu zawierającym 100 torebek to najchętniej kupowana herbata w naszym kraju. To najnowsze udostępnione przez firmę dane z badań przeprowadzonych przez agencję Nielsen – „Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska, sprzedaż ilościowa w okresie grudzień 2013 – listopad 2014 w kategorii herbat, rynek z wyłączeniem marek własnych”.

– To bardzo dobre wyniki. Wyraźnie widać naszą przewagę nad innymi producentami. Nad firmą zajmującą 2 miejsce to ponad 220 ton, i blisko 530 ton nad kolejnym konkurentem. Zestawienie Nielsena nie pozostawia wątpliwości. Lider jest tylko jeden – podkreśla Sylwia Mokrysz, członek zarządu Mokate SA. Atuty „Minutki” to doskonała jakość – w przystępnej cenie. Połączenie tych dwóch czynników  daje w konsekwencji bardzo dobrą sprzedaż i pozycję na rynku – podsumowuje Sylwia Mokrysz.

Według danych Euromonitor International w  ubiegłym roku sprzedano w naszym kraju około 28,9 tys. ton herbat , w tym roku sprzedaż powinna się utrzymać mniej więcej na tym samym poziomie. Wartość rynku herbaty w Polsce w 2014 roku szacowana była na 2 mld zł.

Minutka poza konkurencją

Jeszcze kilka lat temu wydawało się, że rynek herbaciany zdecydowanie zdominują marki własne. Dziś już wiadomo, że tak się nie stanie.

– Zdecydowanie zbyt często za najbardziej kolorowymi opakowaniami, z najlepszymi hasłami promocyjnymi – kryła się niska jakość. To było następstwo polityki cenowej opartej tylko na cenie – zauważa Sylwia Mokrysz. – Nie ulegliśmy i nie ulegniemy dyktatowi ceny. Nasze mieszanki herbaciane tworzymy z absolutnie najlepszych gatunków herbat, które są dokładnie selekcjonowane i poddawane wielostopniowemu procesowi kontroli jakości. Ta zasada dotyczy wszystkich naszych herbat – zdecydowanie podsumowuje Sylwia Mokrysz.

W ostatnich latach w nowoczesne technologie i rozwój produkcji herbat Mokate zainwestowało ponad 40 mln zł.

Konsument wybiera marki zaufania

Na rynku zaostrza się konkurencja między producentami. Dotyczy ona wszystkich segmentów cenowych, więc i ekonomicznego.

 – Analizujemy sytuację ze spokojem. Nie musimy się z nikim ścigać, ani też nikomu niczego udowadniać. W skrajnych sytuacjach, takich jak ewidentne wzorowanie się na naszych opakowaniach, jak to zrobiła firma Posti – kierujemy natychmiast sprawę do sądu. Za długo budowaliśmy pozycję naszych marek, za długo pracowaliśmy na zaufanie konsumentów – abyśmy obojętnie patrzyli na próby „budowania naszym kosztem”. Na takie działania naszego przyzwolenia nie będzie – kończy S. Mokrysz

Nie ulega wątpliwości, że cena jest dla Polaków ważnym aspektem przy wyborze produktu. Ich większa skłonność do przemyślanego wydawania pieniędzy widoczna jest także na przykładzie herbat, bo ich warianty ekonomiczne systematycznie powiększają swój udział w rynku. Oczywiście znajomość marki – oprócz ceny – ma kluczowe znaczenie. Konsumenci nawet w segmencie ekonomicznym znacznie chętniej sięgają po znane i sprawdzone herbaciane brandy.

Częściej sięgamy tylko po wodę

Herbata należy w Polsce do najpopularniejszych napojów, aż 98% Polaków deklaruje jej regularne spożywanie. Statystycznie wypijamy jeden kubek herbaty dziennie. Rocznie zużywamy na napar ok. 1 kg liści herbaty na osobę. Przed nami w Europie jest jedynie Irlandia (2,18 kg), Wielka Brytania (1,93 kg) oraz Rosja (1,38 kg). Najczęściej wybieramy czarną herbatę (58,9%), następnie ziołową (14,2%), Earl Grey (10,2%), zieloną (8,1%) oraz owocową (7,1%). Należąca do Mokate „Minutka” – marka segmentu ekonomicznego – to jeden z trzech najbardziej popularnych brandów herbacianych w Polsce. Z kolei marka premium Loyd bardzo chętnie kupowana jest nie tylko w kraju, ale także w Czechach, na Słowacji, czy też w krajach Pribałtyki. W portfolio Mokate, herbaty stanowią blisko 30% oferty.

Według Rankingu Marek dziennika Rzeczpospolita – marka „Minutka” jest dziś warta około 14,3 mln zł. Jednak biorąc pod uwagę udziały i wielkość sprzedaży tej herbaty szacunki te wydają się mocno zaniżone.