Mlekovita: Dążymy do bycia firmą globalną

Aktualności

Mlekovita: Dążymy do bycia firmą globalną

24 sierpnia 2022

Rozmowa z Dariuszem Sapińskim, Prezesem Zarządu Grupy Mlekovita. W wywiadzie poruszamy m.in. temat społecznej odpowiedzialności biznesu, a także mówimy o planach na przyszłość.

Klaudia Walkowiak: Marka Mlekovita w 2022 roku obchodzi trzydziestolecie. Jak na przestrzeni lat udało się Państwu utrzymać tak silną pozycję nie tylko w Polsce, ale i w całej Europie Środkowo-Wschodniej? Jak zmienił się rynek mleczarski na przestrzeni tych lat?

Dariusz Sapiński: Gdy obejmowałem stanowisko prezesa, miałem ambitne plany co do zakładu, którym przyszło mi zarządzać. Chciałem wyróżnić ówczesną Okręgową Spółdzielnię Mleczarską w Wysokiem Mazowieckiem spośród innych podobnych firm, a tych do lat 90. XX w. było wiele – wówczas ponad 430 zajmujących się skupem i przerobem mleka. Po zaledwie kilku miesiącach prac koncepcyjnych, nowa nazwa i logo zostały wprowadzone do szat graficznych produktów jako brand i już w 1992 roku marka Mlekovita mogła zadebiutować na rynku, a wyroby nią oznaczone znaleźć się na sklepowych półkach. Pojawienie się marki nie tylko wyznaczyło nowe trendy w branży, ale przede wszystkim otworzyło nam szeroko drzwi do dynamicznego rozwoju. Od tej chwili spółdzielnia rosła w siłę, by w roku jubileuszu trzydziestolecia brandu być największą grupą mleczarską w całej Europie Środkowo-Wschodniej. Podczas gdy ogólna liczba spółdzielni mleczarskich spadła o połowę, Mlekovitę tworzą już 22 zakłady produkcyjne, 34 własne centra dystrybucyjne oraz 147 sklepów Mlekovitka i sklep internetowy mlekovitka.pl. Taka silna pozycja rynkowa jest w głównej mierze efektem budowania silnej marki. Obecnie wiarygodny brand jest siłą napędową konkurencyjności, symbolem jakości, a także wiodącej pozycji na rynku, prestiżu oraz uznania. Pomaga nie tylko podtrzymać dobre relacje z dotychczasowymi klientami, ale i zdobywać nowych, budując i utrzymując ich lojalność, gdyż najchętniej wybierają produkty markowe, wiedząc, że dobry brand to gwarancja satysfakcji i oryginalności. Jesteśmy wiarygodnym partnerem biznesowym i warto nam zaufać, gdyż to zaufanie stanowi filar obopólnej współpracy, a ponadto nasze innowacyjne produkty, cenione i dostosowane do gustów konsumentów, dostarczamy nie tylko do sklepów w całej Polsce, ale także do 167 krajów na świecie.

W swoim portfolio macie Państwo 1555 produktów. Które z nich są największą wizytówką Grupy? Jakie trendy dominują ostatnio na rynku mleczarskim?

W naszym portfolio jest już ponad 1555 markowych produktów najwyższej jakości – i wszystkie są naszą wizytówką. Z pewnością największą popularnością cieszą się nasze topowe produkty, jak mleko Wypasione i Polskie, masło Polskie, masło klarowane, śmietany i śmietanki Polskie, twarogi, sery Sokół, Polski z dziurami, długodojrzewające Diamenty Konesera czy pleśniowe la Polle – co trzeci Polak kładzie na kanapkę ser wyprodukowany w zakładach Grupy Mlekovita, która oferuje najszerszy asortyment serów na rynku. Nie poprzestajemy na naszych hitach. Co roku na rynek wprowadzamy szereg nowości, tylko w tym pojawiły się m.in. Wypasione caffe latte i cappuccino, Favita w plastrach w trzech wariantach smakowych, Favita do grillowania i sałatek, śmietanka 30% bez laktozy, batoniki MiaMu w polewie toffi, śmietana termizowana 18% w tubie czy skyr w linii Super Body Active w trzech wariantach smakowych. Cieszymy się, że nasze nowości trafiają w gusta konsumentów i od momentu pojawienia się na rynku spotykają się z ich przychylnością. Nawet przy takiej skali produkcji, jaką mamy jako Grupa Mlekovita, najważniejsze jest indywidualne podejście. Pracując nad każdym produktem, staramy się dopasować go do konkretnych potrzeb naszych konsumentów, a te zmieniają się dynamicznie. Jako lider na rynku mamy najszerszą ofertę, unikalny wybór produktów – największy w Europie. Konsumenci zwracają też uwagę na etykiety produktów i preferują te o najprostszym składzie. Wśród takich wyrobów polecamy jogurty pitne Dar Pure, które mają tylko trzy składniki. Dbamy bowiem o to, aby produkty były jak najbardziej naturalne i proponujemy konsumentom wyroby o krótkim składzie bez żadnych dodatków, w tym tzw. jednoskładnikowe, jak mleko lub masło. Rosnącym zainteresowaniem cieszą się też produkty bez laktozy, czyli produkty dla osób z zaburzeniami metabolizmu i trawienia; produkty fermentowane – wspomagające funkcjonowanie przewodu pokarmowego i układu odpornościowego; produkty wysokobiałkowe – dla osób aktywnych fizycznie i wymagających diety bogatej w białko. Wszystkie te grupy regularnie poszerzamy o nowości.

Społeczna odpowiedzialność biznesu staje się coraz ważniejsza dla firm działających w sektorze FMCG. Jakie zatem działania odpowiedzialne społecznie podjęła Grupa Mlekovita w ostatnich miesiącach?

W Mlekovicie od lat stawiamy na zrównoważony rozwój, obejmujący wszystkie aspekty działalności naszej firmy. Kierujemy się bowiem przekonaniem, że społeczna odpowiedzialność biznesu jest niezbędna do funkcjonowania w dzisiejszych czasach oraz do wytwarzania produktów wspierających zdrową i zrównoważoną dietę. Dlatego firma m.in. regularnie podnosi standardy w zakresie ochrony środowiska, inwestuje w zasoby ludzkie, w relacje z lokalną społecznością i otoczeniem biznesowym, co również przyczynia się do wzrostu konkurencyjności Mlekovity i rozwoju firmy. Firma dba nie tylko o wyniki finansowe, ale również o zdrowie swoich konsumentów, dlatego konsekwentnie inwestuje w nowoczesne i przyjazne środowisku technologie. Dzięki temu może wytwarzać zdrowe i smaczne produkty mleczarskie, optymalizując zużycie wody i energii oraz racjonalnie gospodarując surowcami, w tym w sposób proekologiczny podchodząc do pakowania produktów. Przejawia się to m.in. w ograniczaniu ilości tworzyw sztucznych w opakowaniach, np. poprzez zmniejszenie grubości folii w opakowaniach sera w plastrach czy wprowadzenie kubków z bezpośrednim nadrukiem do jogurtów. Dzięki temu oraz inwestycjom w bazę produktową, technologiczną, logistyczno-handlową i uruchomieniu sklepu internetowego mlekovitka.pl umożliwiamy także konsumentom dostęp do naszych produktów z każdego miejsca w Polsce, w każdej sytuacji. Zakupy online były odpowiedzią na potrzeby m.in. osób przebywających na kwarantannie, by mogły bezpiecznie dla siebie i otoczenia dokonywać codziennych, niezbędnych zakupów spożywczych.

Jakie plany na przyszłość ma Mlekovita?

Strategia Grupy Mlekovita od lat jest niezmienna – konsekwentnie dążymy do bycia firmą globalną. Opieramy ją na trzech filarach. Pierwszy: lider. Drugi: codziennie najlepszy. Trzeci: wspieramy rozwój Polski i Polaków. Bo to, co jest dobre dla Polski, jest dobre dla Mlekovity. I wzajemnie. Nasze działania i wyniki kolejnego roku pokazują realną siłę Grupy Mlekovita, czyli – dziś już można śmiało powiedzieć – największej firmy mleczarskiej w tej części świata, ponieważ wyniki te oparte są na twardych danych makroekonomicznych. Jednak nie spoczywamy na laurach i wciąż podnosimy sobie poprzeczkę, stawiamy coraz ambitniejsze cele i w każdy kolejny rok wchodzimy z pewnością, że uda nam się sprostać wszystkim wyzwaniom, jakie się przed nami pojawią. Nie możemy się zatrzymać – zależy nam bowiem nie tylko na utrzymaniu pozycji lidera, ale i byciu jeszcze lepszym oraz na rozwoju firmy globalnej. Jesteśmy strategicznie otwarci na ekspansję poprzez rozwój w ramach zwiększania liczby spółdzielni w Grupie Mlekovita. Niezmiennie zapraszamy dobre i rentowne spółdzielnie do połączenia się z nami.