Mleko i napoje na jego bazie pojawiają się w jadłospisie większości konsumentów już od najmłodszych lat ze względu ma walory zdrowotne. Smak tych produktów również ma znaczenie – spora grupa osób sięga wciąż po te same, dobrze znane wyroby, kierując się przyzwyczajeniem. Dziś gama napojów mlecznych jest jednak tak bogata, że trudno oprzeć się pokusie, by nie spróbować czegoś nowego.
Sprzedaż jogurtów owocowych w sklepach małoformatowych do 300 m2
Jogurty owocowe/łyżeczkowe i jogurty pitne to kategoria, która w sklepach małoformatowych do 300 m2 w okresie od stycznia do października tego roku odnotowała spadek sprzedaży wolumenowej w porównaniu do analogicznego okres rok wcześniej o około 3%.
Aż 70% udziałów wartościowych w małych sklepach w kategorii jogurtów owocowych należy do Danone oraz Zott, z czego prawie 55% należy do marek Zott Jogobella oraz Danone Fantasia. W pierwszych 10 miesiącach tego roku najpopularniejszym wariantem w małych sklepach była Jogobella (Zott) Special w kubku 150 g o smakach maliny, poziomki, brzoskwini lub czereśni.
Wśród jogurtów pitnych klienci małych sklepów najczęściej wkładali do koszyka jogurt pitny Danone Gratka do Picia o smaku truskawkowym w butelce pet 170 g. Średnia cena, jaką konsument musi zapłacić za jogurt łyżeczkowy, to ok. 2 zł, zaś za jogurt pitny ok. 2,80 zł. Podczas jednych zakupów klienci wkładają do koszyka średnio 2 jogurty owocowe.
Sprzedaż jogurtów naturalnych w sklepach małoformatowych do 300 m2
Jogurty naturalne to kategoria która cieszy się dużym zainteresowaniem szczególnie w miesiącach ciepłych – od czerwca do września. W tym właśnie okresie jogurty naturalne wykorzystywane są do spożywania w towarzystwie świeżych owoców i warzyw. Kategoria ta zdominowana jest przez dwóch największych producentów – Zott i Bakoma, którzy łącznie w małych sklepach skupiają blisko 60% udziałów w wartości sprzedaż jogurtów naturalnych. Najpopularniejszym wariantem w listopadzie tego roku był jogurt naturalny Zott Primo w kubku 200 g. Jogurty naturalne znajdziemy średnio w 8 małych sklepach na 10. O najszerszą dostępność swoich produktów zadbał producent Zott. Średnia cena jaką konsument musi zapłacić za kubek jogurtu naturalnego sięga 2,15 zł, to o blisko 4% więcej niż rok temu. Klienci małych sklepów mogą wybierać średnio spośród 5 różnych wariantów jogurtów naturalnych.
Wg danych CMR w okresie od stycznia do listopada 2021 r. produkty z kategorii jogurtów łyżeczkowych (smakowych) dla dzieci można było znaleźć w co piątym sklepie małoformatowym do 300 m2, a ich klienci mogli wybierać spośród 2 wariantów produktów tego typu. To kategoria, w której zdecydowanym liderem jest firma Danone z udziałami w wartości sprzedaży całej kategorii na poziomie niemal 90%. Lider zestawienia umocnił tym samym swoje prowadzenie w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej. W tym samym czasie udziały znajdującej się na drugim miejscu OSM Piątnica spadły do poziomu poniżej 10%. Klienci dokonujący zakupów w sklepach małoformatowych zdecydowanie najchętniej wybierali Danone Zakręcony Mix wanilia i czekoladowe draże, który miał udziały w 85% transakcji z udziałem jogurtów łyżeczkowych dla dzieci.
Choć może się to wydawać trudne, jeszcze większą dominację jednego producenta widać w kategorii deserów mlecznych dla dzieci. Jest nim oczywiście firma Zott z marką Monte, które w okresie od stycznia do listopada br. zanotowała udziały w wartości sprzedaży tej kategorii w sklepach małoformatowych do 300 m2 na poziomie ponad 90%.
Desery mleczne dla dzieci można znaleźć w 7 na 10 sklepów małoformatowych – ten wynik to przede wszystkim zasługa właśnie marki Monte – można powiedzieć, że jest ona dostępna wszędzie tam, gdzie sprzedawane są desery mleczne dla dzieci. W każdym sklepie sprzedającym tę kategorię, konsumenci mogą znaleźć średnio 3 warianty tych produktów.
Dr Magdalena Wilgatek, Business Development CMR