Za nami pierwsza niedziela obowiązywania nowego prawa o zakazie handlu w niedziele. Retail Institute opublikował wyniki liczby odwiedzin centrów handlowych w okresie od 5 do 11 marca 2018 r. Wynika z nich, że wystąpił znaczny spadek w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku.
Analiza Retail Institute została sporządzona na podstawie danych z ponad 110 centrów handlowych raportujących do Instytutu dzienną odwiedzalność i uwzględnia główne parametry mające wpływ na frekwencję w centrach handlowych tj. wielkość centrów, ich lokalizację oraz typ oferty.
– Odwiedzalność w ponad 110 centrach handlowych w okresie od 5 do 11 marca 2018 r, spadła aż o 13,5% w porównaniu do analogicznego okresu 2017 r., przy czym liczba odwiedzin w ciągu pierwszych sześciu dni tygodnia, tj. od poniedziałku do soboty w 2018 r. była tylko o 0,2% niższa niż w analogicznym okresie poprzedniego roku – powiedziała Anna Szmeja, Prezes Retail Institute. Oznacza to, że między 5 a 11 marca centra handlowe odwiedziło o blisko milion klientów mniej niż w 2017 r., a sam spadek jest bezpośrednią konsekwencją wprowadzenia zakazu handlu w niedziele.
W przypadku centrów znajdujących się na obrzeżach miast spadki były jeszcze większe – centra te odwiedziło 15,3% mniej klientów niż w roku ubiegłym. Nieco lepiej poradziły sobie centra śródmiejskie (-12%). W przypadku obu typu obiektów również widać wpływ zakazu handlu na wyniki. Biorąc pod uwagę wyniki galerii handlowych tylko w pierwszych sześciu dniach tygodnia, od poniedziałku do soboty, widać, że centra znajdujące się na peryferiach miast wykazywały trend wzrostowy (0,6%).
56,41% wszystkich odwiedzin klientów w minionym tygodniu przypadły na: czwartek (16,29%), piątek (17,31%) oraz rekordową sobotę (22,81%). Są to wyniki porównywalne do rozkładu odwiedzalności centrów handlowych w okresie poprzedzającym Boże Narodzenie. Sama niedziela stanowiła 2,81% wszystkich wizyt co stawia pod znakiem zapytania wyniki branży usługowej, gastronomicznej i rozrywkowej operującej na terenie galerii w tym czasie.
– Wyciąganie wniosków na podstawie wyników tylko z jednego tygodnia może prowadzić do błędów. Wpływ zakazu będziemy mogli ocenić po minimum 6 miesiącach – dodała Anna Szmeja.
Źródło: Retail&e-Commerce Institute
Foto: Pixabay