„Poradnik Handlowca”: Jakie trendy dominują ostatnio na rynku jogurtów, czy preferencje konsumentów się zmieniają i jak firma Zott reaguje na te zjawiska?
Michał Piłat: Jak pokazują trendy, konsumenci coraz częściej stawiają na produkty zdrowe i regionalne. Dlatego firma Zott tak bardzo podkreśla naturalność i pochodzenie naszych wyrobów i stara się uświadomić swoim konsumentom, jak istotny jest pierwszy posiłek w trakcie całego dnia. Na śniadanie firma Zott oferuje swoim konsumentom Jogobellę Musli, jogurt z soczystymi kawałkami owoców i musli, bądź też Jogobellę Breakfast – dla tych wszystkich, którzy wolą indywidualną kombinację chrupiących płatków z ulubionym jogurtem Jogobella. Dla osób doceniających proste naturalne posiłki wprowadziliśmy Jogurt Naturalny z miodem. Natomiast dla tych konsumentów, którzy preferują czysty jogurt z płatkami zbożowymi i owocami, przygotowaliśmy Jogurt Naturalny z musli w dwukomorowym kubku. Ponadto obserwujemy, że konsumenci coraz częściej poszukują tzw. „convenience food”, czyli produktów żywnościowych przygotowywanych w taki sposób, aby łatwo i szybko były gotowe do konsumpcji, w domu czy też w drodze, np. do pracy. Przykładami mogą tu być nasza Jogobella 8 Zbóż, przekonująca konsumentów pożywnymi ziarnami, połączonymi z soczystym i owocowym smakiem, czy też Belriso, od lat ulubiony ryż na mleku Polaków, do konsumpcji na zimno lub ciepło, wkrótce dostępny na rynku również w popularnym smaku „krówki”. Nie zapominajmy też o Monte, dostępnym w różnych gramaturach i rodzajach: w opakowaniu rodzinnym i pojedynczym, w wersji „Balance”, w kubkach dwukomorowych z dodatkami; bądź też o Zott Monte Snack – mlecznej kanapce skierowanej zarówno do małych, jak i dorosłych smakoszy Monte.
Jakie cele firma Zott wyznaczyła sobie na rok 2016? W jaki sposób będziecie chcieli dotrzeć ze swoim przekazem do potencjalnych klientów?
Nasza firma funkcjonuje na rynku polskim od 1992 r. Od samego początku działalności kładziemy szczególny nacisk na przestrzeganie motta: „Życzenia konsumentów wyznaczają naszą drogę”. Rok 2016 będzie potwierdzeniem i kontynuacją tej tezy. Będziemy starali się, aby nasza firma dojrzewała z rosnącymi wymaganiami klientów odnośnie jakości, smaku i różnorodności naszych produktów na coraz bardziej konkurencyjnym rynku. Nie mamy wątpliwości, że to właśnie dzięki naszym konsumentom i naszym pracownikom jesteśmy jednym z najnowocześniejszych zakładów mleczarskich nie tylko w Polsce, ale i w Europie. Wyróżnia nas nie tylko uznanie konsumentów, lecz również godło promocyjne „TERAZ POLSKA”, które od blisko 25 lat wyłania grupę najlepszych polskich producentów i produktów, które dzięki swoim walorom jakościowym mogą być wzorem dla innych. W 2016 r. planujemy nadal pracować nad rozbudowywaniem i umacnianiem naszej pozycji na polskim rynku jako lidera w segmencie „jogurtów”, „deserów” oraz „produktów naturalnych/nieprzetworzonych”. Mamy zamiar to osiągnąć nie tylko poprzez innowacje produktowe, ale również dzięki inwestycjom w marketing i w różnorodne działania sprzedażowe.
Aktywna promocja sprawiła, że znak towarowy Zott jest jednym z najlepiej rozpoznawalnych spośród graczy rynkowych. Jakich nowości produktowych konsumenci mogą spodziewać się w 2016 r.?
Celem naszych marek jest uwzględnienie różnorodnego profilu i potrzeb naszych klientów. Oprócz nowości rynkowych wymienionych powyżej, dotyczących produktów Monte, Jogobella, Natura i Belriso, pragniemy również zastosować skuteczne środki wsparcia dla naszych brandów. Przykładem takich środków skierowanych do najmłodszych smakoszy jest promocja Monte „Kung-Fu-Panda”, związana z wejściem do polskich kin popularnego filmu animowanego o tym samym tytule. Limitowana edycja Monte z dodatkiem ciasteczek w kształcie Pandy dostępna będzie wraz z naklejkami „Kung-Fu-Panda” do kolekcjonowania w specjalnie przygotowanym albumie. Poprzez nasze nowe produkty i ich wsparcie sprzedażowe rozwijamy najważniejsze segmenty rynkowe, intensyfikujemy konsumpcję i umacniamy naszą pozycję na polskim rynku.
Dziękujemy za rozmowę.