Mediolańska Via Montenapoleone pierwszy raz w historii najdroższą ulicą handlową świata

Detal/Hurt

Mediolańska Via Montenapoleone pierwszy raz w historii najdroższą ulicą handlową świata

27 listopada 2024

Jak podaje międzynarodowa firma doradcza Cushman & Wakefield (NYSE: CWK), mediolańska Via Montenapoleone, gdzie czynsze wzrosły w ostatnich dwóch latach prawie o jedną trzecią, wyprzedziła nowojorską Piątą Aleję, zostając najdroższą lokalizacją handlową świata. Nowy Świat ponownie na 35. miejscu.

To pierwszy raz, gdy ulica handlowa z Europy znalazła się na szczycie globalnego rankingu opublikowanego w już 34. edycji flagowego raportu firmy „Main Streets Across the World” (Główne ulice handlowe świata). Prezentuje on zestawienie najdroższych ulic handlowych na poszczególnych rynkach w oparciu o dane własne Cushman & Wakefield dotyczące czynszów bazowych w 138 najlepszych w swojej klasie lokalizacjach, z których wiele związanych jest z sektorem towarów luksusowych.

Via Montenapoleone, utożsamiana z modą i luksusem, w ostatnich latach stopniowo awansowała w rankingach, zdobywając drugie miejsce po raz pierwszy w 2023 roku. Czynsze w tej lokalizacji wzrosły w ostatnich 12 miesiącach o 11% do 2047 USD/st. kw./rok, natomiast przy Piątej Alei utrzymały się drugi rok z rzędu na stabilnym poziomie 2000 USD/st. kw./rok. Oprócz wciąż dużego zainteresowania najemców w warunkach ograniczonej podaży, kolejnym czynnikiem, który przyczynił się do umocnienia się Via Montenapoleone w zestawieniu, był wzrost kursu euro wobec dolara.

Londyńska New Bond Street (1762 USD/st. kw./rok) zajęła trzecie miejsce, wyprzedzając dzielnicę Tsim Sha Tsui w Hongkongu pomimo odnotowanego w tej lokalizacji wzrostu czynszów. Z kolei Pola Elizejskie w Paryżu, gdzie czynsze wzrosły o 10% w ujęciu rocznym, utrzymały piątą pozycję w rankingu, mimo iż tokijska dzielnica Ginza zmniejszyła dystans wobec paryskiej lokalizacji dzięki wzrostowi stawek czynszu w tym samym czasie o 25%.

– Te znane na całym świecie lokalizacje charakteryzują się silną konkurencją o powierzchnie handlowe oraz bardzo ograniczoną podażą i to pomimo trudnej sytuacji na rynku handlowym. Marki, od luksusowych po masowe, intensyfikują swoje działania związane z obecnością w sklepach stacjonarnych w topowych lokalizacjach, ponieważ walka o uwagę konsumenta oznacza konieczność zapewnienia niepowtarzalnych doświadczeń zakupowych i prezentacji produktów. Choć e-commerce odgrywa istotną rolę w strategii omnichannelowej, to klienci nawiązują więź z daną marką właśnie w tradycyjnych sklepach. W efekcie wskaźniki pustostanów pozostają na wyjątkowo niskich poziomach, co przekłada się na wysokość czynszów, które sieci handlowe są gotowe zapłacić, aby pozyskać i utrzymać wynajmowaną powierzchnię – komentuje Robert Travers, Dyrektor Działu Nieruchomości Handlowych w regionie EMEA, Cushman & Wakefield.

Po raz kolejny jedyną polską ulicą handlową, która zakwalifikowała się do zestawienia, jest Nowy Świat, który zanotował wzrost czynszów o 15% r/r. Stawka w tej stołecznej lokalizacji wynosi 1032 EUR/mkw./rok, co drugi rok z rzędu plasuje Nowy Świat na 35. miejscu wśród najdroższych ulic na świecie.

– Specyfika Nowego Światu, który został zdominowany przez najemców gastronomicznych i drobne usługi, niejako oddaje charakter innych ulic handlowych w polskich aglomeracjach. Widać na tym polu jednak sukcesywne zmiany. W Warszawie przeciwwagą dla oferty Nowego Światu staje się ulica Mokotowska i Plac Trzech Krzyży. Obie te lokalizacje zanotowały w ostatnim czasie ciekawe handlowe otwarcia, które potwierdzają, że w Polsce jest popyt i przestrzeń na kreowanie atrakcyjnej oferty poza centrami handlowymi, które przez ostatnie lata były uznawane za najważniejsze miejsca zakupowe i pierwszy wybór polskich konsumentów. To właśnie portfel najemców skupionych przy danej ulicy świadczy o jej jakości, a niewątpliwym sygnałem, że staje się ona destynacją zakupową, jest obecność marek modowych. Aby jednak zmiany w kierunku zwiększenia różnorodności lokalizacji handlowych w Polsce przyspieszyć, potrzebne są pewne modyfikacje dotyczące chociażby procesów najmu przy ulicach handlowych. Obecnie nie przystają one do biznesowych realiów, są zawiłe i często trwają stanowczo zbyt długo, co może niestety zniechęcać firmy do otwarcia swoich sklepów w tego typu miejscach. Odnosi się to przede wszystkim do lokali znajdujących się w nieruchomościach należących do miasta – komentuje Michał Masztakowski, Head of Retail Poland, Cushman & Wakefield.

Rywalizacja o powierzchnie handlowe w warunkach ograniczonej dostępności doprowadziła do wzrostu czynszów w ujęciu rocznym w 79 (57%) ze 138 monitorowanych lokalizacji. Jednocześnie spadki odnotowano na zaledwie 19 rynkach (14%), a stabilne poziomy stawek w 40 lokalizacjach (29%). W efekcie czynsze w skali całego świata wzrosły średnio o 4,4%. Największe, wynoszące 8,5% podwyżki dotyczyły Ameryki Północnej i Południowej i były spowodowane wzrostem stawek o niemal 11% w USA (ponad dwukrotnie wyższy wzrost niż w ubiegłym roku – +5,2%). Niższe wzrosty odnotowano z kolei w Europie i krajach obszaru Azji, Australii i Oceanii – odpowiednio 3,5% i 3,1%. Czynsze w 138 lokalizacjach są obecnie wyższe średnio o prawie 6% niż przed pandemią.

– Wzrost wydatków na cele niezwiązane z artykułami pierwszej potrzeby będzie pozytywnie wpływał na obroty lokali w najbardziej atrakcyjnych lokalizacjach handlowych. To, jak szybko i w jakim stopniu przełoży się to na wzrost czynszów, będzie zależało od lokalnych uwarunkowań i dynamiki rynku. W tym roku największy udział we wzroście w skali globalnej i regionalnej miały USA, ale w każdym z analizowanych regionów odnotowano duże, dwucyfrowe wzrosty, które świadczą o coraz lepszej kondycji tego segmentu rynku, który nadal będzie rósł wraz z poprawą koniunktury – podsumowuje dr Dominic Brown, Dyrektor Działu Badań Międzynarodowych, Cushman & Wakefield, autor raportu.

 

Raport porównuje dane Q3 2024 do Q3 2023

źródło: Cushman & Wakefield
oprac.: red.