Marcin Snopkowski, Dyrektor Generalny Lodziarnie Firmowe Sp. z o.o. S.K.A. Grycan – Lody od pokoleń

Wywiady

Marcin Snopkowski, Dyrektor Generalny Lodziarnie Firmowe Sp. z o.o. S.K.A. Grycan – Lody od pokoleń

Poradnik Handlowca: W waszych lodziarniach można spróbować ponad 60 smaków lodów! Dla konsumenta w tym przypadku niezwykle istotna jest możliwość dokonania wyboru z jak najszerszej oferty. Ile z tych smaków jest później obecnych w placówkach handlowych? Według jakich kryteriów je wybieracie?

Marcin Snopkowski: Oferta smaków dla rynku detalicznego jest szeroka i obejmuje 28 smaków lodów: 15 smaków tradycyjnych lodów mlecznych produkowanych ze śmietanki kremówki, żółtek jaj, owoców i bakalii w opakowaniach 1100 ml, 500 ml, 150 ml; 7 smaków sorbetów z owoców w opakowaniach 500 ml oraz 150 ml, 4 wykwintne smaki lodów „Dla Koneserów” w opakowaniach 500 ml oraz 2 smaki lodów jogurtowych w opakowaniach 500 ml. Z 28 smaków oferowanych w 2013 r. (39 indeksów), 12 kluczowych smaków i równocześnie indeksów wyraźnie wyróżniało się w większości formatów rynku detalicznego, jeśli chodzi o ilość i wartość sprzedaży. Kluczowym kryterium wyboru smaków, które oferujemy klientom w opakowaniach detalicznych jest ich poziom sprzedaży w naszych lodziarnio-kawiarniach Grycan – Lody od pokoleń. Nowe smaki lodów wprowadzamy najpierw do naszych lodziarnio-kawiarni, a jeśli sprzedaż i informacja zwrotna od klientów o produkcie jest bardzo pozytywna, podejmujemy decyzje o wprowadzeniu tego smaku do oferty detalicznej.

Wkrótce rozpocznie się sezon na lody. Czym w bieżącym roku zaskoczycie swoich klientów?

W najbliższych tygodniach wprowadzimy dwa nowe warianty smakowe dobrze ocenione wcześniej przez konsumentów w naszych lodziarnio-kawiarniach. Równocześnie pewnym zaskoczeniem będzie zwrócenie uwagi klientów, aby zadbali o dostępność kluczowych 12 produktów marki Grycan, które tak w sklepach wielkopowierzchniowych, jak i w najmniejszych sklepach rynku tradycyjnego sprzedawały się najlepiej w 2013 r. Te produkty to lody Bakaliowe, Waniliowe, Tiramisu w opakowaniach 1100 ml; lody Czekoladowe, Truskawkowe, Caffe Latte, Śmietankowe, Malaga, Pistacjowe w opakowaniach 500 ml; sorbety z Malin i z Mango 500 ml oraz lody Jogurtowe z Wiśniami. Nie zapominając o stałym i lojalnym kliencie sklepu, który może mieć swoje upodobania smakowe z szerokiej oferty naszych produktów, powyższe 12 indeksów gwarantuje maksymalizację zadowolenia klientów, a przez to i naszych wyników.

Po jakiej wielkości opakowania waszych lodów najczęściej sięgają klienci?

Najczęściej konsumenci sięgają po lody w opakowaniach 500 ml, ale równocześnie z roku na rok regularnie wzrasta grono osób dokonujących zakupów większych opakowań o pojemności 1100 ml (w przypadku tego opakowania cena w przeliczeniu na 1 litr lodów jest najkorzystniejsza). Wybór opakowania zależy od tego, czy kupujemy je z myślą o sobie, czy też o naszych bliskich i znajomych (im więcej osób i różnych preferencji smakowych, tym częściej będzie to opakowanie 500 ml). W naszej ofercie mamy również produkty o charakterze impulsowym, gdzie decyzje o zakupie podejmowane są z myślą o konsumpcji „tu i teraz” i choć znam wielu konsumentów, którzy lody Grycan 500 ml traktują jak produkt impulsowy, to nasza oferta lodów w kubeczkach 150 ml z łyżeczką w środku jest typowym produktem dla „impulsowego” konsumenta.

Z jakich form reklamy korzystacie? Które z nich w waszej ocenie są najskuteczniejsze?

Tak jak w ostatnich latach, również w tym roku sprzedaż marki Grycan będzie wspierana poprzez:

− kampanie reklamowe ATL,

− materiały POS dla sklepów,

− dedykowane akcje promocyjne dla sklepów wspólnie z wybranymi partnerami handlowymi/dystrybutorami,

− dalszy rozwój sieci lodziarnio-kawiarni Grycan – ponad 120 punktów (konsumenci nieznający marki mają możliwość spróbowania lodów w lodziarni, by później sięgnąć po nie w pudełkach w sklepach detalicznych).

Od niedawna działacie również w segmencie lodów impulsowych. Czy zamierzacie mocniej wejść w tę grupę asortymentową?

Krok po kroku rozwijamy sprzedaż naszego produktu impulsowego w kubeczku 150 ml z łyżeczką. Szczególnie dobrze produkt ten rozwija się w kanale sklepów „convenience”, w średnich sklepach rynku tradycyjnego oraz w kanałach alternatywnych, takich jak sieci kin, czy stacje benzynowe. Koncentrujemy naszą energię i uwagę na rozwoju produktów familijnych, a równocześnie jak większość firm lodowych obserwujemy i analizujemy rozwój rynku impulsów w Polsce.

Sorbety z owoców cieszą się dużą popularnością, zwłaszcza wśród osób dbających o szczupłą sylwetkę. Kiedyś mieliście monopol na tę kategorię, dziś jest już konkurencja w tej grupie lodów. Czy ta kategoria lodów ma szansę zwiększyć swoje udziały w rynku?

Zdecydowanie tak, choć nie nastąpi to w bardzo szybkim tempie. Sprzedaż naszych sorbetów rośnie wraz ze wzrostem konkurencji, a oferta produktowa w tej kategorii jest zdecydowanie lepsza niż kilka lat temu. Równocześnie konsumenci wiedzą, że prawdziwe sorbety produkuje się z owoców, a nie z zamrożonej wody z sokiem. Każdy konsument ma podniebienie i sam może ocenić, które z dostępnych na rynku sorbetów, to te prawdziwe z owoców.

W których kanałach dystrybucji lody z logo Grycan sprzedają się najlepiej, a gdzie chcecie poprawić swoje notowania?

Lody Grycan to lider polskiego rynku lodów familijnych premium we wszystkich formatach sklepów rynku detalicznego (od wielkopowierzchniowych aż po najmniejsze formaty sklepów rynku tradycyjnego). Finalizujemy warunki współpracy z grupą kilku znaczących pozostałych sieci detalicznych, w których naszych lodów jeszcze nie było, bądź były obecne jedynie przejściowo. Jeśli chodzi o rynek sklepów tradycyjnych, jest jeszcze bardzo wiele sklepów, gdzie lody Grycan nie były nigdy sprzedawane. Zadbanie o dostępność kluczowych 12 indeksów w możliwie szerokiej sieci sklepów rynku tradycyjnego oraz sprzedaż lodów w nowych sieciach to cele na rok bieżący.

Dziękujemy za rozmowę.