Rozmowa Wiesława Generalczyka, Redaktora naczelnego “Poradnika Handlowca” z Dominikiem Brannym, Prezesem Zarządu, Makro Polska.
Wiesław Generalczyk: Makro świętuje w tym roku 30-lecie działalności w Polsce. Wydając od 31 lat „Poradnik Handlowca”, mamy świadomość, jak trudno jest utrzymać się na dynamicznie zmieniającym się polskim rynku. Co uważa Pan za największy sukces Makro Polska, a jakich planów nie udało się do tej pory zrealizować? Jakie są główne obszary, na których planujecie się skupić w 2024 roku?
Dominik Branny: Nasz sukces nie byłby możliwy bez osiągnięć naszych klientów. Dlatego stale analizujemy ich oczekiwania i odpowiadamy na ich potrzeby. Gdy rozpoczynaliśmy działalność, rynek był nienasycony. Kamieniem milowym z pewnością było otwarcie pierwszych trzech hal w 1994 roku. Wówczas naszym głównym celem było przekroczenie 20 hal w pierwszych dziesięciu latach, co udało się osiągnąć już w 2002 roku. Obecnie, gdy Polskę można uznać za jeden z najbardziej konkurencyjnych rynków, w naszym kraju działa 29 hal Makro i 2 centra aktywnej dystrybucji. Nasze działania nadal skupiają się na realizacji strategii globalnej sCore „Hurt na maksa”. W 2024 roku planujemy otwarcie kolejnych centrów aktywnej dystrybucji. Kontynuujemy również program modernizacji hal pod kątem efektywności energetycznej i zmniejszania negatywnego wpływu na środowisko naturalne. Jednocześnie rozwijamy narzędzia wspierające naszych klientów HoReCa, np. platformę Dish, szkolenia w nowo otwartej Akademii Inspiracji oraz klientów Trader, poprzez rozwój konceptu Odido Elevate.
Czy wobec zmieniającej się struktury handlu w Polsce, Makro nadal będzie skoncentrowane na ofercie tylko dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą, czy też zamierzacie otworzyć się także na klasycznych konsumentów?
Jesteśmy hurtownią, co za tym idzie, koncentrujemy się na klientach profesjonalnych. Naszą ofertę budujemy w odpowiedzi na ich potrzeby. Prowadzimy sprzedaż wysokowolumenową, a nasza logistyka nastawiona jest na hurt. Nasze rozwiązania kierujemy przede wszystkim do przedstawicieli branży gastronomicznej oraz właścicieli sklepów Odido. Z oferty Makro – również na potrzeby własne – korzystają klienci instytucjonalni oraz firmy spoza tych dwóch branż.
Franczyza w Polsce prężnie się rozwija, koncept Odido został doceniony przez redakcję „Poradnika Handlowca” prestiżową statuetką Hermesa Handlowego. Jakie są dziś plany Makro na rozwój Waszych modeli franczyzowych?
Bardzo dziękujemy za nagrodę! Jest ona zwieńczeniem naszej pracy. Nadal koncentrujemy się na rozwoju formatu Elevate, który jest oparty na założeniu, że głównym zadaniem dystrybutora jest nie tylko zaproponowanie produktu, ale również sprawienie, aby właściciel skutecznie go odsprzedał. Koncept ten odnosi liczne sukcesy, czego dowodem jest notowany przez 200 franczyzobiorców wzrost sprzedaży, przekraczający średnią rynkową. Dodatkowo z naszych obserwacji wynika, że ekspansja Odido stale przyspiesza. W ubiegłym roku finansowym otworzyliśmy 100 placówek, a w pierwszym kwartale bieżącego – 80 nowych sklepów. Do końca 2024 roku planujemy uruchomienie 300 sklepów. Przewidujemy, że w 2030 roku liczebność sieci powinna sięgnąć rzędu 1800-2000 placówek w modelu Elevate. Obecnie pracujemy również nad aplikacją, która będzie pomagała lepiej docierać do klienta końcowego z ofertą czy promocjami. Będzie wyposażona w narzędzia do budowania lojalności konsumentów, zwiększania częstotliwości wizyt w sklepie oraz w narzędzia promocyjne.
Wielu czytelników „Poradnika Handlowca” i „Poradnika Restauratora” prowadzi zarówno sklepy, jak i restauracje. Nieodzownym elementem sklepów ewoluujących w kierunku convenience stają się kąciki gastronomiczne. Jakie rozwiązania dla szerokiej gastronomii od tej sklepowej po topowe restauracje oferuje Makro?
Inwestujemy w platformę Dish, służącą do zamawiania posiłków czy rezerwacji miejsc w restauracji oraz do promowania stron internetowych sieci gastronomicznych. Oprócz tego zapewniamy zarówno przedstawicielom branży HoReCa, jak i klientom Trader dostęp do szerokiej oferty asortymentu marki własnej, w której znajdują się produkty Fine Life, Metro Chef czy Metro Professional. Stale poszerzamy również zakres wsparcia i ofertę warsztatów kulinarnych prowadzonych przez Akademię Inspiracji Makro. W przypadku sklepów Odido oceniamy efektywność obecnych rozwiązań w ramach „gastro cornerów” i pracujemy nad ich ulepszaniem.
20 marca otworzyli Państwo w Warszawie nowoczesne centrum szkoleniowe dla HoReCa – „Nową Akademię Inspiracji Makro” – jakie są główne obszary i cele działań Akademii? Czy jest adresowana tylko do profesjonalistów, czy także do uczniów rozpoczynających swoją przygodę z gastronomią
Przestrzeń szkoleniowa naszej nowej Akademii Inspiracji została dostosowana tak, by mieć optymalne możliwości szkoleniowe dla wszystkich przedstawicieli branży HoReCa: zarówno małych punktów gastronomicznych, jak i przedstawicieli dużych hoteli i kantyn. Jej celem jest wspieranie, a także inspirowanie klientów oraz naszych pracowników poprzez dostarczanie użytecznych i praktycznych rozwiązań oraz narzędzi. Do dyspozycji klientów są 24 stanowiska treningowe dostosowane do prac kulinarnych oraz cukierniczych. Istotnym aspektem naszej działalności jest kształcenie kolejnych pokoleń szefów kuchni poprzez projekt Szef dla Młodych Talentów. Dzięki programowi uczniowie szkół gastronomicznych mogą kształcić się pod okiem profesjonalistów. Cieszy nas znaczne zainteresowanie udziałem w projekcie.
Sieć Makro Polska otrzymała nie tylko Hermesa Handlowego „Poradnika Handlowca”, ale także Hermesa Kulinarnego „Poradnika Restauratora” w uznaniu Państwa usług jako dystrybutora dla HoReCa. Czym dla Państwa są te prestiżowe nagrody przyznawane przez kapitułę, złożoną z członków będących autorytetami rynku FMCG i HoReCa, które w przeciwieństwie do innych nagród są wolne od jakichkolwiek opłat?
Bardzo dziękujemy za docenienie. Nagrody te motywują nas do dalszej pracy i stałego podnoszenia poprzeczki. Cenimy sobie nagrody Hermesa tym bardziej, że o ich przyznaniu decyduje niezależna kapituła. Równie istotny jest dla nad poziom zadowolenia klientów, który mierzymy na co dzień poprzez narzędzie NPS. Rezultaty NPS napawają nas dodatkowym optymizmem i pełni energii szykujemy się do sezonu letniego, który już niebawem rozpocznie się u naszych klientów.