Jak wynika z danych CMR i PIH, w maju 2019 r. obroty sklepów małoformatowych do 300 mkw. były o 2% wyższe niż w kwietniu, a liczba transakcji zwiększyła się w tym czasie o 3%. W porównaniu gorącym majem 2018 r. liczba transakcji obniżyła się jednak o 3,8%.
W maju br. było chłodno i deszczowo, dlatego sklepy małoformatowe odwiedziło w tym czasie mniej klientów niż rok wcześniej, a wartość sprzedaży wzrosła tylko o 3,9%. Znacznie mniej udany dla sklepów małoformatowych był już długi weekend majowy, kiedy liczba transakcji była o 6% niższa niż przed rokiem, przy czym duże spadki zanotowały m.in. lody. W pierwszym tygodniu maja br. lody pojawiały się na co dwudziestym paragonie, podczas gdy rok wcześniej podczas majowego wydłużonego weekendu sięgał po nie co dwunasty klient. W całym maju 2019 r. liczba paragonów z lodami zmniejszyła się o 40% w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej. Spadki odnotowały również pozostałe kategorie, dla których pogoda ma kluczowe znaczenie, czyli piwo (o 10% mniej transakcji w maju 2018 r.), woda (spadek liczby transakcji o 17%) oraz inne napoje. Wysokie ceny truskawek i innych sezonowych owoców zniechęcały do robienia przetworów, co przełożyło się na spadek sprzedaży cukru żelującego – wydatki na tę kategorię były o 80% niższe niż przed rokiem.
Wzrosty sprzedaży w maju odnotowały natomiast dwie ważne dla tego kanału kategorii, czyli wódki oraz wyroby tytoniowe. W ostatnim miesiącu klienci sklepów małoformatowych kupili o 5% więcej opakowań papierosów niż rok wcześniej.
Jak pokazują dane CMR, w maju 2019 r. średnia wartość transakcji w sklepach małoformatowych do 300 mkw. wyniosła 14,87 zł, o 8% więcej niż przed rokiem i o 1% mniej niż w kwietniu 2019 r., kiedy zakupy były nieco większe niż zwykle z powodu przedświątecznych zakupów. Sklepom małoformatowym udało się w maju zwiększyć całkowite obroty w porównaniu z kwietniem, choć oczywiście duże spadki odnotowały typowo wielkanocne kategorie, takie jak np. dodatki do wypieków czy majonez (wydatki na tę kategorię w maju były o 50% niższe niż w kwietniu). Znacznie większy wpływ Wielkanoc miała na wyniki supermarketów 301-2500 mkw. (z wyłączeniem dyskontów) – w maju ich obroty były o 9% niższe niż w kwietniu.
Foto: iStock.com