Magento 2 vs WooCommerce – co wybrać

Aktualności

Magento 2 vs WooCommerce – co wybrać

Pierwsi przedsiębiorcy z branży e-commerce pojawili się w latach 90 ubiegłego wieku. Od tego czasu dziedzina ta bardzo się zmieniła – nowi sprzedawcy do dyspozycji mają mnóstwo platform, na których mogą prowadzić działalność.

Wybór takiego narzędzia ma duży wpływ na Twoje powodzenie w e-commerce. W tym artykule przyjrzymy się zatem bliżej dwóm popularnym rozwiązaniom – platformie Magento 2 oraz WooCommerce. Po jego przeczytaniu będziesz lepiej wiedział, na którą z nich się zdecydować.

Czym jest platforma Magento 2?

Magento to jeden z najpopularniejszych CMS-ów na świecie – zyskał on szczególne uznanie wśród sprzedawców prowadzących rozbudowane sklepy. Platforma ma charakter open source i została zbudowana za pomocą języka PHP. Od 2015 roku na rynku istnieje wersja 2.0, która jest już domyślnym wydaniem platformy Magento. Wsparcie dla Magento 1 zakończyło się 30 czerwca 2020 roku.

Platforma Magento 2 – zalety:

  • System cachingu, który polepsza szybkość ładowania stron.
  • Wsparcie dla zróżnicowanych systemów płatności.
  • Zaawansowane moduły sprzedażowe, które pozwalają na stosowanie wielu walut, języków, systemów promocji itp.
  • Możliwość prowadzenia licznych widoków sklepu i zarządzania nimi z jednego panelu.

Platforma Magento 2 – wady:

  • Wysoki próg wejścia.
  • Część zaawansowanych opcji dostępnych jest dopiero w płatnych wersjach, które potrafią być kosztowne.
  • Edytowanie szablonów pod własne potrzeby może być kosztowne i trudne.

Wybór tej platformy często niesie za sobą konieczność rozważenia outsourcingu. Magento 2 jest platformą wymagającą, ale dająca ogromne możliwości.

Czym jest WooCommerce?

WooCommerce to także jedno z najczęściej wykorzystywanych rozwiązań e-commerce na świecie. Wynika to głównie z tego, że stanowi ono tak naprawdę rozszerzenie do najpopularniejszego CMS-a na świecie – WordPressa. Podobnie jak platforma Magento 2, WooCommerce także został zbudowany dzięki PHP i funkcjonuje w charakterze open source.

WooCommerce – zalety:

  • Niski próg wejścia i stosunkowo niskie koszty początkowe.
  • Platforma jest bardzo łatwa w obsłudze, jeśli korzystałeś już wcześniej z WordPressa.
  • Duża elastyczność w dostosowywaniu sklepu pod własne potrzeby dzięki licznym i łatwym w instalacji pluginom.
  • Liczna, wspierająca się nawzajem społeczność.

WooCommerce – wady:

  • Jeśli nie korzystałeś wcześniej z WordPressa, będziesz musiał w zasadzie opanować dwie platformy.
  • Koszty dodatkowych i bardziej zaawansowanych rozszerzeń mogą z czasem stać się całkiem wysokie.
  • Liczne rozszerzenia mogą po jakimś czasie bardzo negatywnie wpłynąć na wydajność sklepu.

Platforma Magento 2 vs WooCommerce – porównanie

Przybliżmy się bliżej poszczególnym aspektom obu platform:

  • Cena

Korzystanie z WooCommerce jest darmowe. W koszty oczywiście należy wliczyć opłaty za rozszerzenia, spośród których część może wymagać regularnej subskrypcji.

Platforma Magento 2 domyślnie także jest darmowa, jednak tak naprawdę istnieje kilka wersji popularnego CMS-a:

  • Open Source Edition (dawniej Community Edition) – podstawowa, darmowa wersja.
  • Commerce Edition (dawniej Enterprise Edition) – płatna wersja z dostępem do bogatszych funkcji. Koszt rocznej licencji zaczyna się od 22 000 dolarów i rośnie wraz z rocznym obrotem sklepu.
  • Commerce Cloud Edition (dawniej Enterprise Cloud) – podobne funkcje jak w przypadku wcześniejszej wersji, jednak tutaj są oparte o chmurę. Koszt rocznej licencji zaczyna się od 40 000 dolarów i rośnie wraz z rocznym obrotem sklepu.

Warto zaznaczyć, że wspomniane koszty są przybliżone. Oficjalna strona Magento nie zawiera cennika, a raczej zachęca do konsultacji, gdyż ceny są zapewne ustalane indywidualnie.

  • Przystępność

Jedną z najważniejszych kwestii przy wyborze platformy e-commerce jest to, jak łatwo się z niej korzysta. Większość właścicieli sklepów internetowych nie posiada zaawansowanej wiedzy technicznej w zakresie kodowania, dlatego preferują platformy, które są łatwe w obsłudze.

Na tym polu na pewno wygrywa WooCommerce, którego instalacja tak naprawdę sprowadza się do pobrania jednego rozszerzenia. Dalsza samodzielna obsługa sklepu jest jak najbardziej możliwa, nawet jeśli nie miałeś wcześniej z niczym podobnym do czynienia.

Z kolei wysoki próg wejścia w przypadku platformy Magento 2 może nieco przytłoczyć. Aby w pełni wykorzystać potencjał tego CMS-a, musisz znać się na kodowaniu lub korzystać z pomocy specjalistów.

  • Funkcjonalności

Magento 2 zdecydowanie dominuje na tym polu. Zaimplementowanie zaawansowanych funkcji w przypadku WooCommerce może być bardzo problematyczne. Magento z kolei pozwala dostosować sklep do praktycznie każdych potrzeb (jeśli oczywiście znasz się na platformie lub zatrudniasz odpowiednie osoby).

  • Bezpieczeństwo

W przypadku WooCommerce bezpieczeństwo w dużym stopniu będzie zależeć od tego, z jakich i ilu pluginów korzystasz. To, jak o tę kwestię dbają poszczególni developerzy, może bardzo się różnić.

Platforma Magento 2 wyróżnia się na tym polu, gdyż omawiany CMS otrzymuje regularne aktualizacje związane z bezpieczeństwem. Ich instalacja nie zawsze jest jednak łatwa, co znowu wynika z wysokiego progu wejścia dla tej technologii.

  • Wydajność

Wydajność sklepu internetowego w dużym stopniu zależy od Ciebie, dlatego trudno pod tym względem wskazać, która platforma się szczególnie wyróżnia. Warto jednak zaznaczyć, że w przypadku naprawdę ogromnych ilości produktów Magento 2 to lepsze rozwiązanie, jednak zapewne będziesz musiał skorzystać z płatnej wersji.

Platforma Magento 2 vs WooCommerce – podsumowanie

Jak zatem widać, wiele zależy od Twoich potrzeb. Jeśli nie zamierzasz zakładać bardzo rozbudowanego sklepu, zaawansowane funkcje Magento 2 mogą Cię przytłoczyć – w tym przypadku lepiej będzie zdecydować się na WooCommerce. Jeśli jednak zależy Ci na platformie, którą możesz z powodzeniem dostosować tak, jak chcesz, Magento 2 będzie w sam raz dla Ciebie.

*artykuł zewnętrzny*