Jak wynika z danych CMR, w lutym 2024 r. wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 4,7% wyższa niż rok wcześniej, a liczba transakcji była nieco wyższa niż rok wcześniej.
Dodatnia dynamika liczby transakcji to jednak nie tylko efekt rekordowo wysokich temperatur, ale też dodatkowego dnia w lutym 2024 r. (rok przestępny). Porównanie równych okresów, czyli 28 pierwszych dni tegorocznego lutego z lutym 2023 r. daje trochę mniej optymistyczne wyniki – liczba transakcji spadła o 3%, natomiast łączne obroty sklepów małoformatowych zwiększyły się tylko o 1%.
Najlepszy zarówno pod względem liczby transakcji, jak i obrotów był piątek 16 lutego oraz końcówka miesiąca, czyli dni z najwyższymi temperaturami. Tegoroczną anomalię pogodową widać również popularności kategorii wrażliwych na pogodę – wzrosty sprzedaży w porównaniu z lutym 2023 r. odnotowały m.in. wody i napoje gazowane, znacznie większą popularnością niż przed rokiem cieszyły się także lody (liczba paragonów z tą kategorią wzrosła aż o 25%). Wysokie, jak na luty, temperatury ani nawet dodatkowy dzień lutego nie pomogły jednak przełamać spadków w kategorii piwa (w przeliczeniu na litry sprzedaż spadła o około 1%). Gorzej niż przed rokiem sprzedawały się również wódki czyste (spadek sprzedaży w przeliczeniu na litry aż o 8%), a także smakowe (choć tu spadek wyniósł tylko 1%).
Z danych CMR wynika natomiast, że w lutym 2024 r. po raz kolejny wysokie wzrosty w porównaniu z analogicznym okresem 2023 r. odnotowały produkty nikotynowe, takie jak płyny, pody i elektroniczne papierosy jednorazowe, a także zyskujące na popularności woreczki nikotynowe.
W czołówce kategorii o najwyższych wzrostach znalazły się również napoje funkcjonalne (z dodatkiem witamin, mikroelementów i innych składników mających korzystnie wpływać na zdrowie, wygląd i samopoczucie), a także napojów izotonicznych (przeznaczonych głównie do wzmocnienia i uzupełnienia elektrolitów po wysiłku fizycznym). W porównaniu z lutym 2023 r. liczba paragonów, na których znajdowały się napoje funkcjonalne zwiększyła się o ponad 70%, a izotonicznych o ponad 30%. Niewielkie spadki notują natomiast dotknięte ograniczeniami sprzedaży napoje energetyzujące – w pierwszych ośmiu tygodniach 2024 r. wolumen ich sprzedaży w sklepach małoformatowych obniżył się o 5%.
Lepiej niż przed rokiem sprzedawały się również m.in. jogurty pitne, musy owocowe, batony funkcjonalne, roślinne zamienniki nabiału, a także drinki gotowe do spożycia. Średnie ceny wielu produktów zbożowych, mlecznych i tłuszczowych, jednak nie zawsze ma to przełożenie na wzrosty sprzedaży. Liczba paragonów, na których znajdowały się mąki, spadła w porównaniu z lutym 2023 r. o 8%, natomiast liczba koszyków z masłem czy olejem obniżyła się o 13%.
W lutym 2024 r. średnia liczba opakowań w przeciętnym koszyku w sklepach małoformatowych była bardzo zbliżona do tej sprzed roku (wynosiła średnio 3,7 produktu), średnia wartość koszyka wzrosła natomiast o 4,4%, do 23,62 zł.
* Sklepy małoformatowe do 300 m2 obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2, specjalistyczne sklepy alkoholowe.
źródło: CMR
oprac.: red.