Lorenz opublikował najnowszy raport działań na rzecz zrównoważonego rozwoju za 2024 rok. Dokument podsumowuje osiągnięcia w kluczowych obszarach, takich jak redukcja soli w produktach, wspieranie rolnictwa regeneratywnego, dążenie do neutralności klimatycznej, nowe podejście do opakowań oraz odpowiedzialność w całym łańcuchu dostaw.
W ramach programu zrównoważonego rozwoju „Ludzie i Planeta” Lorenz realizuje dalekosiężne cele w siedmiu obszarach, m.in. w zakresie Zdrowia i Odżywiania, Klimatu i Zasobów, Rolnictwa Regeneratywnego oraz Odpowiedzialnego Zaopatrzenia.
Zdrowie i odżywianie: cel redukcji soli osiągnięty przed terminem
Dzięki obniżeniu zawartości soli w całym portfolio marek o 14,9% Lorenz prawie osiągnął już cel wyznaczony na 2025 rok, czyli niemal rok przed terminem. Ponad 70% nowych produktów wprowadzonych na rynek w 2024 roku zawiera co najmniej o 15% mniej soli niż średnia dla danej marki.
Redukcja soli to część szerszego planu poprawy profilów wartości odżywczych przekąsek. W ciągu ostatnich dwóch lat firma opracowała system kompleksowej oceny wartości odżywczych (Lorenz Nutrition Profile), w którym uwzględniła nowe, ambitne założenia. Produkty są w nim klasyfikowane na trzech poziomach – im wyższy poziom, tym lepszy profil wartości odżywczych. System pozwala również zidentyfikować składniki możliwe do ulepszenia. Dzięki temu Lorenz poprawił receptury takich przekąsek jak Crunchips, Curly czy NicNac’s
Rolnictwo regeneratywne: rozszerzenie działań
Lorenz współpracuje z partnerami na całym świecie przy projektach dotyczących kluczowych surowców. Firma aktywnie wspiera rolników w przechodzeniu na metody rolnictwa regeneratywnego, które chronią zasoby naturalne, poprawiają zdrowie gleby i zwiększają odporność ekosystemów.
Działania rozpoczęto od upraw ziemniaków w 2023 roku. W 2024 roku opracowano plany dla kolejnych surowców, takich jak nasiona oleiste, pszenica i orzechy ziemne. Lorenz rozwija projekty rolnictwa regeneratywnego w uprawach ziemniaków w Polsce i Niemczech. Ponadto prowadzi projekty dotyczące orzechów ziemnych w Argentynie i pilotażowe uprawy pszenicy w Polsce. Dzięki tym inicjatywom w 2024 roku firma osiągnęła redukcję emisji na poziomie około 4 850 ton.
Cele klimatyczne na dobrej drodze: zero netto do 2050 roku
Lorenz należy do grona pierwszych firm w branży, które – oprócz standardowych celów redukcji emisji – wyznaczyły dodatkowe cele w rolnictwie oraz długoterminowy plan osiągnięcia zerowej emisji netto. Firma zobowiązała się do neutralności klimatycznej w całym swoim łańcuchu wartości do 2050 roku – od uprawy surowców aż po dostarczenie produktów na półki sklepowe.
Lorenz robi znaczne postępy w realizacji celów klimatycznych zatwierdzonych przez Science Based Targets initiative (SBTi). To między innymi:
- 23,3% mniej emisji gazów cieplarnianych w Zakresach 1 i 2,
- 9,7% mniej emisji w Zakresie 3 (non-FLAG)
w porównaniu z rokiem bazowym 2020.
W 2024 roku całkowita emisja gazów cieplarnianych w całym łańcuchu wartości była o 4% niższa niż w 2020 roku.
Wszystkie zakłady w Niemczech posiadają certyfikat ISO 50001, a zakłady w Polsce planują uzyskać go do 2027 roku. Obecnie 5,3% energii elektrycznej wykorzystywanej przez firmę pochodzi z własnych instalacji fotowoltaicznych i elektrociepłowni – do 2026 roku udział ten ma wzrosnąć do 25%.
Od folii do przyszłości: nowe podejście do opakowań
Opakowanie ma kluczowe znaczenie dla jakości przekąsek i wciąż pozostaje ważnym tematem dla firmy. Pod hasłem „Redukcja. Recykling. Zmiana” Lorenz systematycznie wprowadza ulepszenia, stosując cieńsze folie i bardziej kompaktowe formaty oraz rezygnując z dodatków, takich jak naklejki.
Mimo to całkowite zużycie tworzyw sztucznych wciąż pozostaje powyżej poziomu z 2019 roku, co wynika z rosnącej sprzedaży. W związku z tym cel redukcji ilości plastiku o 15% do 2025 roku nie zostanie osiągnięty.
W przyszłości nowe narzędzie (Lorenz Packaging Profile) pozwoli ustandaryzować proces oceny materiałów opakowaniowych i ich przydatności do recyklingu w całej firmie. Stanie się także podstawą do wyznaczenia kolejnych ambitnych celów w zakresie ograniczenia zużycia plastiku. Jednocześnie Lorenz kontynuuje inwestycje w rozwiązania wspierające recykling oraz prowadzi działania edukacyjne wśród konsumentów w Niemczech, Polsce i Austrii.
Odpowiedzialność w łańcuchu dostaw: jasne standardy, szerokie wdrożenie
Po przeprowadzeniu ocen w zakładach produkcyjnych w Europie, także zakłady w Indiach i RPA zostały poddane audytom zgodnie ze standardem SMETA. Lorenz wspólnie z partnerami dąży do zapewnienia uczciwych i pełnych szacunku warunków pracy w całym łańcuchu wartości. Podstawę tych działań stanowi Kodeks postępowania Lorenz. Już 95% dostawców surowców i opakowań oraz 88% dostawców pośrednich podpisało ten dokument lub zobowiązało się do przestrzegania porównywalnych standardów etycznych. Dodatkowo, 91% pracowników działów zakupów przeszło szkolenia dotyczące standardów społecznych i środowiskowych w łańcuchu dostaw.
– Raport za 2024 rok pokazuje, że potrafimy przekuwać wyzwania w realne działania i osiągać ważne cele. Cieszymy się z dotychczasowych sukcesów i motywują nas one do dalszych działań – komentuje Bartosz Sikorski, CSR Business Partner w Lorenz Polska. – Jesteśmy trwale otwarci na dialog i współpracę z naszymi partnerami, aby wciąż konsekwentnie realizować wyznaczone cele i elastycznie reagować na to, co przyniesie przyszłość.
Więcej informacji oraz pełny raport z postępów do pobrania można znaleźć pod adresem: lorenz-snacks.pl/zrownowazony-rozwoj
oprac.: K. Walkowiak