W 2015 roku Lidl Polska zamierza zainwestować w szkolenia pracowników aż 20 mln zł – to niemal 2/3 kwoty, którą w tym roku władze stolicy przeznaczą na weekendowe remonty dróg. Ogłoszony przez Lidla globalny projekt szkoleniowy w tym roku dotyczyć będzie kierowników sklepów.
Projekt „Więcej niż kierownik” realizowany będzie na skalę europejską, w głównej mierze z wykorzystaniem struktur wewnętrznych. Lidl w Polsce jest jedną z pierwszych spółek koncernu, która przystępuje do jego realizacji. Według szacunków firmy Lidl Polska, inwestycja w ten projekt oznacza ponad 140 tys. godzin przeznaczonych na jego przygotowanie i przeprowadzenie oraz kwotę rzędu kilku milionów złotych w samym tylko 2015 roku.
Dlaczego Lidl będzie inwestował w szkolenia?
W 2014 roku obroty sieci Lidl w Polsce wyniosły ponad 11,5 mld zł i były o ok. 1 mld złotych wyższe niż w 2013 roku. Osiągnięcie takiego wyniku było możliwe dzięki stale rosnącej liczbie klientów. W 2014 roku ponad 500 sklepów Lidl w całej Polsce odwiedziło przeszło 300 mln klientów.
„Jesteśmy zadowoleni z rozwoju sieci w Polsce. Realizujemy strategię rozwoju organicznego, stawiając na jakość, a nie ilość. Lidl to jedna z wiodących sieci spożywczych w Polsce. Aby utrzymać pozycję, musimy liczyć się z dynamicznie zmieniającym się środowiskiem pracy. Chcąc wciąż podwyższać poziom świadczonych usług musimy optymalizować procesy wewnętrzne i inwestować w rozwój naszych pracowników. Jakość zakupów, rosnąca liczba klientów, liczba oferowanych promocji to zaledwie kilka z aspektów, z którymi na co dzień mają do czynienia kierownicy naszych sklepów. Uważna analiza tych obszarów, a także wnioski jakie z niej płyną tworzą podstawę rozwoju na przyszłość – jednakże jest to możliwe tylko wtedy, gdy dysponuje się bardzo dobrze wykwalifikowaną kadrą managerską sklepów – przyznaje Radosław Liberski, członek Zarządu Lidl Polska.
Aby kierownik mógł stać się managerem sklepu
Lidl zwiększa kompetencje zarządcze obecnych kierowników sklepów. Spółka zakłada, że tego rodzaju decentralizacja zarządzania poszczególnymi placówkami przyniesie pozytywne rezultaty.
„Do tej pory kierownik sklepu sieci Lidl dzielił czas przede wszystkim między pracę na sali sprzedaży i organizację sklepu, czyli typowe działania operacyjne. Celem zmian jest przesunięcie akcentu w kierunku realnego zarządzania placówką z większym naciskiem na obszary, takie jak: analiza wskaźników, współpraca z zespołem oraz przełożonymi” – powiedział Liberski.
Poziom kwalifikacji wszystkich kierowników sklepów sieci Lidl będzie oceniany w ramach Development Center. Badanie określi poziom kompetencji uczestników we wszystkich kluczowych obszarach kompetencji. Na podstawie wyników dla każdego z nich utworzony zostanie indywidualny plan rozwoju, obejmujący zarówno szkolenia kierunkowe, jak i inne praktyczne działania doszkalające.
Kierownicy sklepów, którzy osiągną wymagany poziom kwalifikacji, obejmą nowe stanowisko – manager sklepu wraz z nowym zakresem obowiązków oraz otrzymają samochód służbowy. Jak dodaje dyrektor Liberski „Lidl będzie pierwszą siecią handlową w Polsce, która wyposaży managerów sklepów w samochód służbowy.”
Dobre dla firmy, dobre dla klienta – czyli jak inwestycja w ludzi przełoży się na biznes
Rezultatem działań ma być utrzymanie wysokiej dynamiki wzrostu sieci na polskim rynku, jak również wzmocnienie relacji pomiędzy pracownikami a firmą. Realizacja projektu, wg. kierownictwa Lidla, zwiększy także zadowolenie klientów z dokonywanych zakupów i w ten sposób przyczyni się do zwiększenia ich lojalności.
Każdy sklep sieci Lidl dysponuje wieloma danymi dostępnymi z pozycji kierownika sklepu, m.in. takimi jak: liczba klientów, natężenie sprzedaży w poszczególnych godzinach czy popyt na konkretne produkty. Analiza tych wskaźników pozwoli świadczyć serwis „szyty na miarę”. Już takie podstawowe działania jak optymalizacja zamówień w celu jeszcze lepszego dopasowania ilości towaru do potrzeb klientów w danym sklepie przyczynią się do wzrostu obrotu firmy.
Jaki będzie zwrot z inwestycji?
Lidl Polska od kilku lat prowadząc wiele programów rozwojowych widzi, że z efektów tej inwestycji korzysta zarówno firma, jak i sami pracownicy. Programy szkoleniowe w Lidlu zostały stworzone pod potrzeby konkretnych stanowisk. Pracownicy sklepów mogą wziąć udział w programie „Prestige”, którego celem jest wyszukanie pracowników zmotywowanych, z potencjałem do rozwoju na stanowisko zastępcy kierownika sklepu. Ponadto projekt „Uprzejmość” ukierunkowany na doskonalenie kompetencji miękkich jest punktem stałym na ścieżce rozwoju każdego pracownika sklepów Lidl. Dodatkowo dla zastępców kierowników sklepów, kierowników rejonów sprzedaży oraz pozostałych managerów została stworzona „Akademia Zarządzania”. Wszystkie te projekty prowadzone są równolegle do obecnie zainicjowanego programu „Więcej niż kierownik”.
„Z raportu PwC na temat efektywności zarządzania kapitałem ludzkim w polskich firmach wynika, że z każdej złotówki zainwestowanej w pracownika jego pracodawca otrzymuje z powrotem przeciętnie 1,71 zł. Jesteśmy przekonani, że inwestycja którą właśnie zainicjowaliśmy, jest opłacalna zarówno z punktu widzenia firmy, jak również pracownika. Wierzymy, że wskaźnik podany przez PwC zostanie w tym przypadku wielokrotnie przekroczony – podsumowuje dyrektor Liberski.