Lidl Polska od lat angażuje się w walkę z marnowaniem żywności wdrażając wiele inicjatyw w tym zakresie. W 2023 roku sieć przekazała lokalnym oddziałom Fundacji Caritas ponad 38 ton żywności dla potrzebujących, o wartości ponad 1,3 mln złotych.
Z badania przeprowadzonego przez Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy i Szkołę Główną Gospodarstwa Wiejskiego wynika, że w Polsce rocznie marnuje się prawie 4,8 mln ton jedzenia. 60% wyrzucanej żywności pochodzi z gospodarstw domowych, a handel odpowiada za straty na poziomie ok. 7% w skali kraju[1]. Z tego względu Lidl Polska dąży do ograniczania marnowania żywności w swojej działalności operacyjnej, a także zachęca klientów do przemyślanych zakupów i angażuje się w akcje edukujące społeczeństwo w tym temacie.
Marnowanie żywności to dla Lidl Polska kwestia środowiskowa, etyczna oraz finansowa. Zapobieganie temu problemowi jest jednym z celów w strategii CSR firmy. Oprócz organizowania w swoich sklepach zbiórek żywności, sieć przekazuje lokalnym oddziałom Caritas Polska artykuły z krótką datą przydatności do spożycia lub uszkodzeniami opakowań niewpływającymi na jakość produktu.
Lidl Polska przekazuje także oddziałom Caritas Polska artykuły dla osób starszych, chorych czy żyjących w ubóstwie. Aktywnie uczestniczy w programie „Spiżarnia Caritas”, która ma na celu ograniczenie marnowania żywności i wsparcie osób potrzebujących pomocy żywnościowej. W 2023 sieć uczestniczyła w 148 przekazaniach towaru do Caritas o całkowitej wartości 2.8 mln zł – z tego przekazano bezpośrednio ponad 38 ton żywności o wartości 1 340 694 zł.
-We wszystkich sklepach Lidl Polska prowadzi akcję „Kupuję, nie marnuję”. W jej ramach znajdziemy artykuły z wielu grup asortymentowych – np. świeże mięso, drób i ryby, produkty chłodnicze, suche, owoce oraz warzywa itp. Wspomniane artykuły są przeceniane przed upływem terminu przydatności do spożycia (lub np. ze względu uszkodzone opakowanie) i wycofywane w dniu, gdy termin przydatności do spożycia się kończy.
Natomiast w ubiegłych latach w sklepach Lidl Polska klienci mogli kupić „krzywe” marchewki oraz buraki, nieperfekcyjne papryki, „opalone” pomidory i „za duże” jabłka. Sieć konsekwentnie działa na rzecz ograniczenia marnotrawienia żywności, wprowadzając zmiany już na poziomie łańcucha dostaw.
źródło: Lidl Polska
oprac.: red.