Letnie miesiące, a konsumpcja piwa – kanał sklepów małoformatowych do 300 m2

Gospodarka

Letnie miesiące, a konsumpcja piwa – kanał sklepów małoformatowych do 300 m2

Piwo należy do kategorii, dla których kanał sklepów małoformatowych jest wiodącym i najważniejszym – w 2022 r. aż 79% transakcji i 74% wartości sprzedaży wygenerował ten właśnie kanał.

Zbliżający się okres letni oznacza dla kategorii piwa rozpoczęcie sezonu najlepszej sprzedaży, który zwyczajowo trwa od maja do września, oczywiście ze znacznym wpływem pogody na wynik ostateczny.

Ubiegły rok był dla kategorii piwa trudny we wszystkich formatach sprzedaży. Szereg czynników, ze wzrostem cen na czele, spowodował, że rok 2022 skończył się w sklepach do 300 m2 wolumenem sprzedaży na poziomie roku 2021, ale już 7-procentowym spadkiem w odniesieniu do roku 2020. Wartościowo wynik był oczywiście lepszy, rok 2022 to o ok. 10% wyższa sprzedaż, niż rok wcześniej.

Skoro nadchodzi sezon, czego możemy się spodziewać? Na pewno nadchodzące miesiące to, jak co roku, naturalne zwiększenie konsumpcji piwa. Ubiegłe lata pokazują, że miesiące letnie to wzrost sprzedaży zwłaszcza segmentów piw bezalkoholowych i smakowych. Skupmy się więc na tych dwóch grupach produktów, zwłaszcza, że w roku 2022 oba segmenty łącznie po raz pierwszy wolumenowo wyprzedziły w sezonie w zestawieniu wolumenu sprzedaży w sklepach małoformatowych piwa mocne, które są wiceliderem po lagerach. Piwa bezalkoholowe i smakowe są też już dostępne, zwłaszcza w sezonie letnim w ponad 9 na 10, a więc prawie we wszystkich sklepach, sprzedających piwo. Sezonowością wykazują się także radlery, natomiast ich znaczenie dla kategorii od dłuższego czasu systematycznie spada.

Piwa bezalkoholowe to w małych sklepach znaczna oferta produktowa, druga liczebnie po lagerach, która latem wzrasta z ok. 18-20 produktów do nawet ponad 30. Klient ma więc w czym wybierać i można spodziewać się dalszego wzrostu oferty także w nadchodzącym sezonie. Udział piw bezalkoholowych w okresie letnim to ponad 5% wolumenu kategorii (pamiętajmy, że lagery to niemal 78%).

Piwa smakowe według danych CMR to w sklepach do 300 m2 podkategoria, która szerokością nieznacznie ustępuje wcześniej omawianym piwom bezalkoholowym. O ile poza sezonem średnio klient sklepów małoformatowych znajdzie ok. 16-18 piw smakowych, o tyle w sezonie oferta wzrasta do ok. 25 produktów. Zarówno w piwach bezalkoholowych, jak i smakowych lata 2020-2022 przynosiły systematyczny wzrost oferty, nie tylko zresztą w sezonie, ale także poza nim. Udział piw smakowych w wolumenie sprzedaży w sezonie to ponad 4,5%, natomiast warto zaznaczyć, że piwa smakowe miały w sezonie 2022 najwyższą dynamikę wolumenu sprzedaży w stosunku do sezonu 2021, która wyniosła ok. 14%.

Na pewno jak co roku oferta piw w sklepach małoformatowych nie będzie dla klientów nudna, pozostaje liczyć na dobrą pogodę i jak najniższy wzrost cen. Warto więc  przygotować się odpowiednio do nadchodzącego sezonu, aby zaspokoić potrzeby konsumentów w jak największym stopniu.

Autor: Roman Szymanda, Manager ds. Rozwoju Produktu, CMR

Przeczytaj także: GfK: wiosna przyniosła lekką poprawę nastrojów konsumenckich