Jak pokazują dane CMR, w marcu 2018 r. liczba transakcji zaraportowanych w sklepach małoformatowych do 300 mkw. była o 18% wyższa niż w lutym 2018 r., a całkowita wartość sprzedaży zwiększyła się o 23%. Wzrost ten wynikał nie tylko z większej liczby dni (marzec był o 3 dni dłuższy niż luty), ale też ze zwiększonych zakupów związanych z przygotowaniami do Wielkanocy.
W ujęciu rok do roku obroty sklepów małego formatu zwiększyły się o niemal 9%, mimo iż liczba transakcji spadła o 7%. Pogoda (mroźny początek i środek miesiąca) nie zachęcała klientów do wychodzenia z domu i nie sprzyjała impulsowym zakupom piwa, lodów czy napojów. Dodatkowo w minionym miesiącu polscy konsumenci musieli zacząć dostosowywać swoje zachowania zakupowe do nowych przepisów ograniczających handel w niedzielę. Jak pokazują dane CMR, w dwóch tygodniach z zakazem w handlu w niedzielę sklepy małoformatowe odnotowały wzrost zarówno liczby transakcji, jak i obrotów w porównaniu z poprzednimi tygodniami, jednak w dużym stopniu przyczyniło się do tego chwilowe ocieplenie, które nadeszło po fali mrozów.
Duży wpływ na zawartość marcowego koszyka w sklepach małoformatowych miała Wielkanoc, która w tym roku obchodzona była wprawdzie 1 kwietnia, ale wszelkie przedświąteczne zakupy były dokonywane właśnie w marcu, dlatego w tym miesiącu w ujęciu rdr odnotowano wzrost większości kategorii typowo świątecznych.
Z danych CMR wynika, że w marcu 2018 r. klienci wydawali na zakupy w sklepach małoformatowych do 300 mkw. średnio 14,9 zł, czyli niemal o 4% więcej niż miesiąc wcześniej. W ujęciu rok do roku średnia wartość koszyka zwiększyła się o 16% – wpływ na to miały podwyżki cen żywności, ale także większa liczba produktów wkładana do koszyka tuż przed świętami oraz mniejsza liczba drobnych transakcji dotyczących zakupów produktów impulsowych, takich jak piwo czy lody.