Budowanie lepszej przyszłości dla ludzi oraz planety to zobowiązanie, które wymaga konsekwentnych działań, innowacyjnych rozwiązań oraz troski o środowisko – wartości, które wraz z radością z życia stanowią fundament działań Lajkonika. Firma łączy tradycję z nowoczesnym podejściem do CSR. Lajkonik udostępnia drugą edycję broszury zrównoważonego rozwoju, podsumowując działania sukcesywnie realizowanej długoterminowej strategii “W trosce o ludzi i planetę”.
- 12 500 ton CO2 – tyle wynosi redukcja śladu węglowego Lajkonika od 2020 roku.
- 100% odnawialnej energii elektrycznej – całkowite zapotrzebowanie na energię elektryczną w zakładzie w Skawinie jest pokrywane ze źródeł odnawialnych.
- 114 mln – liczba paluszków, które każdego dnia są produkowane przez Lajkonik.*
- 15% mniej plastiku i soli – taki cel firma wyznaczyła sobie do osiągnięcia w opakowaniach i produktach do końca 2025 roku.**
- 90% – tyle surowców wykorzystywanych przez Lajkonik pochodzi od polskich dostawców.
Redukcja emisji CO2, ograniczanie tworzyw sztucznych w opakowaniach jednostkowych, zmniejszenie ilości soli w produktach, wspieranie pracowników i lokalnych społeczności – to tylko niektóre obszary działań realizowanych w ramach misji Grupy Lorenz, do której należy Lajkonik Snacks Sp. z o.o. “Dostarczanie ludziom przyjemności, dzięki przekąskom, przy jednoczesnym braniu odpowiedzialności” to myśl przewodnia, która towarzyszy grupie w codziennej działalności. Druga broszura zrównoważonego rozwoju Lajkonik stanowi podsumowanie osiągnięć i wyzwań firmy w zakresie CSR oraz wytycza przyszłościowe kierunki działania. ***
Droga do zerowej emisji
W 2023 r. Lajkonik, w ramach Grupy Lorenz, stawiając na ambitne i długoterminowe zobowiązania redukcji emisji dwutlenku węgla, dołączył do inicjatywy Science Based Targets (SBTi). Przystąpienie do tej inicjatywy podkreśla zaangażowanie firmy we wspólną walkę z globalnym ociepleniem, jednocześnie dbając o odpowiedzialny rozwój biznesu. Lajkonik od 2020 r. zmniejszył swój ślad węglowy o 12 500 ton CO2. W styczniu ubiegłego roku firma rozpoczęła testy elektrycznego ciągnika Volvo celem zbadania możliwości zastosowania tej technologii w dystrybucji. Projekt przyniósł pozytywne efekty – w ciągu 12 miesięcy, 100 000 przejechanych kilometrów pozwoliło zredukować emisję CO2 o ponad 77 ton. Ponadto Lajkonik już od 2021 r. w zakładzie produkcyjnym w Skawinie korzysta wyłącznie z energii elektrycznej pochodzącej ze źródeł odnawialnych. Wszystkie te działania to kolejny krok firmy do realizacji strategicznego celu – osiągnięcia zerowej emisji netto w całym łańcuchu wartości do 2050 r.
Wyjątkowy smak od pokoleń
Każdego dnia Lajkonik produkuje około 114 milionów paluszków, 35 milionów precelków, 19 milionów krakersów oraz 670 tysięcy bajgli i paluchów na zakwasie.* Taka skala produkcji to nie tylko potwierdzenie pozycji lidera, wyzwanie logistyczne, ale przede wszystkim zobowiązanie do odpowiedzialności za środowisko i jakość produktów. Dlatego firma konsekwentnie realizuje działania zmierzające do ograniczenia plastiku w opakowaniach jednostkowych o 15% do końca 2025 r. (w porównaniu z 2019 r.). Co roku sukcesywnie zmniejsza również zawartość soli w całym asortymencie, aby do końca obecnego roku, jej wartość była niższa o 15% (w porównaniu z rokiem 2019).
– Dążenie do zrównoważonego rozwoju to zarówno szansa na poprawę stanu środowiska i planety, jak i obowiązek względem lokalnej społeczności. Dzięki współpracy z polskimi dostawcami oraz inwestycjom w zieloną energię chcemy być przykładem dla całej branży, jednocześnie dostarczając naszym konsumentom to, co najlepsze – legendarne przekąski Lajkonika – mówi Marek Sala, Prezes Zarządu Lajkonik Snacks Sp.
Produkty Lajkonik nie zawierają dodatku wzmacniaczy smaku, barwników czy dodatku konserwantów. Wyjątkowy smak przekąsek to starannie wyselekcjonowane składniki pochodzące od zaufanych partnerów. Dlatego firma stawia na wieloletnią współpracę z polskimi dostawcami, opartą na najwyższych standardach etyki. W 2023 r. wszyscy dostawcy Lajkonik zostali zobowiązani do wypełnienia kwestionariusza SEDEX, gwarantując zgodność z najlepszymi praktykami w zakresie etyki i zrównoważonego rozwoju. Ponadto, ponad 90% wykorzystywanych przez Lajkonik surowców pochodzi od polskich dostawców, co wspiera lokalny rynek i zapewnia świeżość składników.
Klucz do sukcesu
– W Lajkoniku łączymy przyjemność, jaką dają nasze produkty z odpowiedzialnością za to, jaki wpływ wywieramy na świat. Nie byłoby to możliwe bez naszego zespołu. Ich zaangażowanie oraz oddanie pozwala nam coraz dynamiczniej i odważniej wdrażać innowacyjne rozwiązania i wierzyć, że odpowiedzialne decyzje dziś tworzą lepsze jutro – dodaje Marek Sala.
Stabilność i zadowolenie pracowników to fundament sukcesu Lajkonika. Niski wskaźnik rotacji, wynoszący zaledwie 9% w 2023 roku, przekłada się na dobrze zorganizowane procesy i wysoką jakość produktów. Pracownicy, którzy znają każdy szczegół produkcji, łączą tradycję z nowoczesnością, tworząc przyjazne i rozwojowe miejsce pracy. Aż 69% zespołu ocenia Lajkonika jako dobrego pracodawcę – to trzykrotnie lepszy wynik niż średnia krajowa i dwukrotnie wyższy niż średnia w branży spożywczej.
W 2023 roku w Lajkonik przeprowadzono 11 706 godzin szkoleń, co daje średnio ponad 16 godzin szkoleń na osobę. Regularne badania satysfakcji pozwalają firmie na bieżąco analizować potrzeby pracowników i wdrażać działania poprawiające ich zadowolenie. Wyniki badania z 2024 roku są w trakcie opracowywania i będą kolejnym krokiem w budowaniu przyjaznego i stabilnego środowiska pracy.
*Dane w zaokrągleniu.
**W porównaniu z rokiem bazowym 2019.
***Broszura dotyczy roku obrotowego 2023 (od 1 stycznia do 31 grudnia 2023 roku) i została opublikowana w grudniu 2024 roku.
Z pełną treścią broszury zrównoważonego rozwoju Lajkonik można zapoznać się tutaj: lajkonik.pl/Lajkonik_broszura-CSR_2023.pdf
źródło: Lajkonik
oprac.: K. Walkowiak