ODIDO – Ł. Terelak, MAKRO Polska dla „PH”: Kompleksowo wspieramy naszych partnerów biznesowych

Aktualności

ODIDO – Ł. Terelak, MAKRO Polska dla „PH”: Kompleksowo wspieramy naszych partnerów biznesowych

26 marca 2025

Rozmowa z Łukaszem Terelakiem, Starszym Kierownikiem ds. Handlu, MAKRO Polska.

Klaudia Walkowiak: Sieć Odido powstała ponad 14 lat temu. W jaki sposób wspierają Państwo osoby zaczynające swoją przygodę w handlu, ale również przedsiębiorców funkcjonujących już w Państwa organizacji?

Łukasz Terelak: Przez wspomniane 14 lat sieć Odido zmieniała się, uwzględniając m.in. potrzeby franczyzobiorców. Wypracowaliśmy i rozwijaliśmy nowy model miękkiej franczyzy, który odpowiada na aktualne trendy rynkowe oraz oczekiwania konsumentów. Niezmiennie kompleksowo wspieramy naszych partnerów biznesowych na każdym etapie współpracy. Nasi specjaliści pomagają w przeprowadzeniu przebudowy sklepu oraz oczywiście podczas jego codziennego funkcjonowania. Oprócz wsparcia merytorycznego oferujemy szereg narzędzi zarówno dla nowych, jak i obecnych franczyzobiorców. Wymieniając tylko kilka, to: elastyczna forma współpracy, pozwalająca zachować niezależność w prowadzeniu sklepu, partycypacja w kosztach adaptacji placówki, atrakcyjne warunki zakupowe, wsparcie marketingowe czy możliwość wprowadzania dodatkowych usług firm zewnętrznych na korzystniejszych warunkach niż te dostępne na rynku.

Średnia liczba sklepów ogólnospożywczych, biorąc pod uwagę najnowsze dane GUS, NielsenIQ oraz Dun & Bradstreet, wynosi 77 114 (a średnia wszystkich sklepów FMCG to 106 711). Jaka jest według Państwa przyszłość sklepów franczyzowych?

Zarówno przed przedsiębiorcami prowadzącymi sklepy szczególnie w małym formacie, jak i franczyzodawcami przyszłość stawia liczne wyzwania. Z pewnością będzie wymagała elastyczności, a także innowacji. Wśród kluczowych potrzeb są cyfryzacja oraz rozwój narzędzi oszczędzających czas poświęcany niektórym procesom, takim jak: zarządzanie zapasami, zamawianie produktów czy obsługa klienta. Konsumenci oczekują szybkich zakupów, atrakcyjnych, często personalizowanych promocji oraz lokalnych produktów. Jednocześnie rosnąca presja kosztowa, w tym wzrost cen energii, wynagrodzeń i logistyki, wymusza optymalizację operacyjną oraz lepsze zarządzanie łańcuchem dostaw. Wzrost popularności formatów convenience oraz konsolidacja rynku sprawiają, że przyszłość należy do tych sieci, które skutecznie łączą technologię z bliskością klienta i efektywnością kosztową.

W ramach konceptu Elevate otwierają Państwo placówki handlowe w formacie familijnym oraz wielkomiejskim. Czy mogą Państwo przedstawić naszym Czytelnikom zasadnicze różnice między nimi?

Podział konceptu Odido Elevate na formaty familijny i wielkomiejski pozwala odpowiedzieć na zróżnicowane potrzeby konsumentów w zależności od ich rytmu dnia. Format familijny to sklepy dedykowane rodzinom bądź klientom robiącym duże zakupy. Charakteryzują się większą powierzchnią sprzedaży oraz parkingiem. Posiadają rozbudowane kategorie produktów świeżych, środki czystości oraz artykuły w większych gramaturach.

Natomiast format miejski to sklepy o mniejszej powierzchni, z węższą ofertą produktową, ale większą liczbą artykułów gotowych do spożycia lub do szybkiego przygotowania oraz szeroką ofertą gastronomiczną. Są skierowane do klientów chcących zrobić przede wszystkim szybkie zakupy.

Jakie korzyści dla właścicieli sklepów ma przynieść nowy koncept?

Koncept Elevate daje właścicielom możliwość prowadzenia nowoczesnych sklepów, które uwzględniają bieżące trendy rynkowe i potrzeby konsumentów, co, jak pokazują wyniki sprzedażowe – wyraźnie przekłada się na zwiększanie sprzedaży. Widzimy, że w sklepach po reorganizacji do formatu Elevate wzrasta ona średnio od 15 % do 30 %.

Rośnie również liczba lojalnych, zadowolonych klientów, którzy doceniają dobrze zaprojektowane wnętrze, możliwość zakupu wysokiej jakości produktów marki własnej MAKRO – Fine Life czy artykułów marek producentów z oferty gazetkowej w atrakcyjnych cenach.

Jednocześnie przedsiębiorcy niezmiennie posiadają dużą autonomię w prowadzeniu sklepów ze względu na franczyzę miękką. Stale modyfikujemy naszą ofertę oraz dodajemy nowe kategorie produktowe i usługi dodatkowe, które pozwalają rozwijać się franczyzobiorcom należącym do sieci.

Jakie wartości i doświadczenia zakupowe wśród konsumentów chce promować marka Odido?

Marka Odido w formacie Elevate to przede wszystkim jakościowe sklepy blisko lokalnej społeczności, dlatego łączymy te wartości, które odzwierciedlą nasze podejście do sklepów w doświadczeniach zakupowych klientów korzystających z sieci Odido. Kluczowe są świeżość i jakość produktów, wygoda, bliskość, a także dostępność sklepów. Konsumenci doceniają atrakcyjne ceny, programy lojalnościowe oraz nowoczesne technologie, takie jak np.: aplikacje mobilne. Coraz istotniejszą kwestię, szczególnie u młodszych konsumentów, widzimy też w rosnącej świadomości ekologicznej, dotyczącej między innymi ograniczenia plastiku.