Wzrasta zainteresowanie programami lojalnościowymi – obecnie ponad 40 proc. nabywców deklaruje, że zawsze lub często bierze w nich udział. Na przestrzeni ostatnich lat odsetek ten utrzymuje tendencję wzrostową. W porównaniu z rokiem 2014 wzrósł o 15 punktów procentowych. Instytut GfK przeanalizował, który z programów lojalnościowych okazał się najbardziej skuteczny.
W roku 2017 nastąpił spadek liczby nabywców realizujących większość misji zakupowych. Zwiększyła się średnia miesięczna częstotliwość realizacji bieżących rutynowych zakupów, nieznacznie wzrosła także średnia wartość pojedynczej transakcji. Największe wzrosty w jednorazowych wydatkach odnotowano w przypadku zakupów okolicznościowych, poszukiwania okazji/promocji oraz zakupów spontanicznych.
Renata Twardowska, ekspert GfK w dziale Consumer Panel & Shopper, skomentowała: „Specyfika kanału sprzedaży warunkuje realizację określonej misji zakupowej. Sklepy dyskontowe coraz częściej stają się miejscem dokonywania bieżących rutynowych zakupów, odwrotnie niż ma to miejsce w supermarketach, gdzie w przypadku tego rodzaju misji zakupowej odnotowano spadki.”
Biorąc pod uwagę znajomość sieci detalicznych, niemal wszyscy nabywcy wskazują sieć Biedronka. Ponadto, ponad połowa z nich jako pierwszą wymienia tę sieć spontanicznie. Na kolejnych miejscach znalazły się sieci Lidl, Tesco i Kaufland ze znajomością wspomaganą na poziomie 70-83 proc.
– Sklepy sieci Biedronka wyróżnia dobrze odbierany przez klientów program lojalnościowy oraz szeroka oferta produktów marki własnej. Natomiast jej bezpośredniego konkurenta – sklepy sieci Lidl – inspirująca oferta produktowa wysokiej jakości i jej unikatowość – powiedziała Renata Twardowska.
Pod względem znajomości sieci drogeryjno-kosmetycznych najczęściej wymieniane są sklepy sieci Rossmann (88 proc.), Drogerie Natura (52 proc.) oraz Hebe (41 proc.). Sieć Rossmann jest również najczęściej polecaną drogerią wśród klientów regularnych i okazjonalnych.
– Na rynku sieci drogeryjno-kosmetycznych sklepy sieci Rossmann wyróżniają się przystępnymi cenami, dogodną lokalizacją oraz częstymi promocjami. Atutem Drogerii Natura jest szeroka oferta produktów w atrakcyjnych cenach. Odmiennie są postrzegane sieci Douglas i Sephora, które z jednej strony są kojarzone z wyższymi cenami, z drugiej strony jednak – z unikatowością oferty i produktami wysokiej jakości – stwierdziła Renata Twardowska.
Foto: iStock