Krakowski rynek handlowy

Detal/Hurt

Krakowski rynek handlowy

Sytuacja na krakowskim rynku handlowym w 2019 r. była odzwierciedleniem ogólnych trendów panujących na rynku centrów handlowych w Polsce. Rosnące nasycenie wielkopowierzchniowymi obiektami handlowymi sprawia, że aktywność deweloperów w zakresie budowy takich projektów spada z roku na rok. Zauważalnie więcej buduje się mniejszych obiektów, o powierzchni nawet poniżej 5000 mkw., reprezentujących małe parki handlowe lub centra typu convenience.

Podobną sytuację obserwowano w aglomeracji krakowskiej. W 2019 r. do użytku oddano jedynie około 7000 mkw. powierzchni handlowej w ATUT Ruczaj. Z kolei w Wieliczce, pod koniec 2019 r. otwarty został sklep Leroy Merlin (14 000 mkw.). W budowie w aglomeracji krakowskiej znajdowało się jedynie około 27 000 mkw. powierzchni handlowej w ramach budowy Galerii Wieliczka. Jej zakończenie zaplanowano na koniec 2021 r.

W konsekwencji takiej aktywności, aglomeracja krakowska pozostała na szóstym miejscu pod względem skali nowoczesnych zasobów handlowych wśród 8 największych aglomeracji, oferując ponad 620 000 mkw. powierzchni w centrach handlowych, parkach handlowych i outletach zlokalizowanych w Krakowie, Myślenicach i Modlniczce.

Wolumen nowo budowanej podaży w aglomeracji ma szanse wzrosnąć w kolejnych kwartałach. W Krakowie na zabudowę funkcją handlową oczekują tereny w okolicy ul. Centralnej i Nowohuckiej. W planach jest tam realizacja m.in. kolejnego obiektu pod marką ATUT oraz parku handlowego (łącznie około 40 000 mkw.) i outletu Cracovia Outlet (21 000 mkw.). Według zapowiedzi deweloperów budowa tego drugiego obiektu ma ruszyć jeszcze w 2020 r. Obiekt marki ATUT ma powstać również w Wieliczce.

Współczynnik dostępnej powierzchni w centrach handlowych aglomeracji krakowskiej na koniec 2019 r. przekroczył 6%. W ciągu 12 miesięcy wzrósł o 2,1 punktu procentowego, przede wszystkim za sprawą wyjścia Leroy Merlin z Bonarka City Center (w następstwie otwarcia sklepu w Wieliczce), oraz zmniejszenia przez Tesco powierzchni wynajmowanej w Pasażu Tesco Kapelanka (w konsekwencji prowadzonej przez Tesco restrukturyzacji operacji w Polsce).

Miesięczne czynsze za najem najatrakcyjniejszych lokali (do 100 mkw. dla sektora mody) w najlepszych centrach handlowych w Krakowie wahają się pomiędzy 35 a 70 EUR za 1 mkw. i kształtują się na poziomie porównywalnym z pozostałymi głównymi aglomeracjami (oprócz Warszawy). Zależą one głównie od marki najemcy, wielkości lokalu, lokalizacji w obrębie danego obiektu i polityki wynajmu właściciela.

Źródło: „Krakowski Rynek Nieruchomości 2019” Knight Frank