Każdy pracownik Kompanii Piwowarskiej w roku rozliczeniowym trwającym od kwietnia 2012 do marca 2013 zaliczył średnio ponad 38 godzin nieobligatoryjnych szkoleń, co daje łącznie 130 252 godziny rozłożone na 3397 osób. Firma stara się, by programy szkoleniowe były różnorodne i przydatne. Nowo zatrudnionym umożliwia płynne zintegrowanie z otoczeniem biznesowym i wyposażenie ich w podstawową wiedzę o piwie oraz portfolio marek poprzez kurs KP Intro. Co ważne, w trakcie KP Intro kompanijni nowicjusze zapoznają się m.in. z ideą programu „Ambasadorzy Piwa” oraz kwestiami odpowiedzialności społecznej. A to dopiero początek, ponieważ na pracowników z różnych działów oraz na różnych szczeblach kariery czekają kolejne programy, przybliżające m.in. technologię produkcji piwa, wiedzę na temat maszyn, utrzymanie standardów mikrobiologicznych, wykorzystanie elementów coachingu czy komunikację z klientem.
Najwięcej, bo aż 57 868,3 godzin szkoleniowych w KP przypada na dyrektorów oraz kadrę kierowniczą. Osoby na tych stanowiskach podejmują kluczowe decyzje w firmie oraz zarządzają zespołami, dlatego tak ważny jest rozwój ich kompetencji liderskich. Programy przeznaczone dla różnych grup managerów pozwalają kształcić umiejętności interpersonalne i komunikacyjne czy angażować pracowników np. poprzez coaching. Szkolenia przybierają również formę warsztatową, która ułatwia ćwiczenia prezentacji czy rozwiązywania problemów w zespole. Średnia liczba godzin szkoleniowych na osobę w ciągu roku F13 wyniosła 123,39 dla stanowiska dyrektorskiego i 98,94 dla stanowiska kierowniczego. Warto dodać, że kierownicy mają również szansę uczestniczyć w programach międzynarodowych organizowanych przez Grupę SABMiller. Tego typu projekty trwają kilka miesięcy i zwracają uwagę na zintegrowane rozumienie biznesu i zewnętrznych czynników mających na niego wpływ, zapewniają zwiększenie efektywności współpracy międzyfunkcyjnej i międzykulturowej.
Innym działem, który korzysta z szerokiego zakresu szkoleń, jest sprzedaż. Każdy pracownik pionu sprzedaży przechodzi przez program Sales Excellence, który jest wprowadzeniem w standardy Kompanii Piwowarskiej. Kolejne wyzwania to kilkanaście programów poruszających różnorodne zagadnienia, m.in. tematyka marketingowa, techniki sprzedaży czy negocjacji handlowej, a nawet wyszynk piwa. Z kolei na pracowników pionu operacyjnego czekają szkolenia na temat standardów mikrobiologicznych, zaawansowanego browarnictwa, obsługi maszyn rozlewniczych oraz inne – dedykowane operatorom, mechanikom, automatykom czy służbom utrzymania ruchu.
– Dewizą działu szkoleń jest jedna z wartości KP: „Nasi ludzie stanowią naszą najtrwalszą przewagę”. Wierzymy, że pracownik, który jest najlepiej wyszkolonym i zmotywowanym fachowcem, daje nam największą przewagę konkurencyjną. Wierzymy także, że oprócz perfekcji, gruntownej wiedzy o piwie, potrzebna jest pasja i budowanie piwnej kultury, poczynając od produkcji, na degustacji kończąc – mówi Barbara Lewicka-Arendt, kierownik szkoleń produkcji. – W Kompanii Piwowarskiej wiążemy się z ludźmi na długo i inwestujemy w ich rozwój, w sposób zawsze zgodny ze strategią firmy. Dzięki temu mamy najlepszych ekspertów w branży, którzy rozwijając się, przyczyniają się do sukcesu naszej firmy.
Aby wybór programu szkoleniowego był adekwatny do potrzeb pracownika, organizowane są rozmowy z przełożonym, które odbywają się przynajmniej raz w roku, najczęściej podczas lub zaraz po zakończeniu oceny rocznej. Jest to również okazja do przedyskutowania, jakie umiejętności, wiedza i postawa są potrzebne, aby móc sprostać obecnym zadaniom i przyszłym wyzwaniom. Efektem takiej rozmowy jest udokumentowany indywidualny plan rozwoju, w wyniku którego wyszkoliło się 2887 pracowników.