Kolejne wzrosty na rynku wód butelkowanych

Aktualności

Kolejne wzrosty na rynku wód butelkowanych

Mimo, że popyt na wodę butelkowaną trwa cały rok, gorące lato 2015 przełożyło się na rekordową sprzedaż. Silny trend prozdrowotny i tegoroczna pogoda przełożyły się na znaczący wzrost wolumenu sprzedaży tych produktów w ostatnich sześciu miesiącach.

Zeszłoroczne, gorące lato oraz silny trend prozdrowotny zaowocowały rekordowym wzrostem rynku wody butelkowanej w Polsce. Mimo, że największa sprzedaż przypada w okresie letnim, popyt na wodę trwa cały rok. Ciepły początek 2016 roku przełożył się na 6,8-procentowy wzrost wolumenu sprzedaży w ostatnich sześciu miesiącach[1].

To dobra wiadomość dla całej branży. Zwłaszcza, że już od kilku lat w Polsce rośnie spożycie wody butelkowanej na osobę, średnio o 4 litry rocznie, a woda jest najchętniej kupowanym napojem bezalkoholowym[2].

Jednak nie tylko pogoda sprzyja rozwojowi rynku wód butelkowanych. Pomaga również moda na zdrowe żywienie i prowadzenie aktywnego trybu życia oraz coraz lepsza wiedza na ten temat. Niestety, jak się okazuje, w dalszym ciągu niewystarczająca. Jak wynika z badań TNS Polska przygotowanych na zlecenie Żywiec Zdrój, Polacy pomimo zaleceń lekarzy w dalszym ciągu piją za mało wody[3]

Budowanie kategorii

Będąc po stronie natury, Żywiec Zdrój zachęca Polaków do picia zdrowiej i już od kilku lat podejmuje wiele działań w tej dziedzinie. – W Żywiec Zdrój kierujemy się ideą zrównoważonego rozwoju. Czerpiąc ze źródeł, ze szczególną troską dbamy o środowisko naturalne, z którego pochodzi krystalicznie czysta woda, przyjazne miejsce pracy dla tych, którzy ją wydobywają oraz wsparcie społeczności lokalnych. Aktywnie zachęcamy też ludzi do tego, by pili zdrowiej. Współpracujemy
z najważniejszymi instytucjami i stawiamy na edukację
. – podkreśla Fabrizio Gavelli, Dyrektor Generalny Żywiec Zdrój SA. Spółka organizuje m.in. programy edukacyjne zachęcające do zwiększania spożycia wody, jak np. „Mamo, Tato, wolę wodę” – największy program edukacyjny skierowany do dzieci w wieku przedszkolnym. Do tej pory działaniami objęto już ponad milion przedszkolaków. Firma wiele inwestuje także w innowacje, skierowane właśnie do dzieci, by wspierać rodziców w kształtowaniu zdrowych nawyków wśród najmłodszych. Z myślą o nich spółka wprowadziła w tym roku dwie linie produktów – limitowaną edycję wody w butelkach z etykietami z popularnymi bohaterami filmu Angry Birds oraz linię „Głupawka” z zabawnymi motywami graficznymi. Połączenie wysokiej jakości wody źródlanej Żywiec Zdrój z atrakcyjną formą opakowania stanowi mocny atut firmy na rynku produktów dla dzieci.   

Potencjał rynku

Dostrzegając potencjał wciąż rosnącego rynku, spółka inwestuje nie tylko w innowacje produktowe
i wydatki marketingowe, co widać po obecności w mediach, ale również w dalszy rozwój, zwiększając swoje inwestycje. W kwietniu tego roku nastąpiło otwarcie nowej fabryki Żywiec Zdrój, która powstała na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej w gminie Radziechowy. Inwestycja pozwala firmie zwiększyć moce produkcyjne i umożliwia jej dalszy rozwój na dynamicznie zmieniającym się rynku.

Dyrektor Generalny Żywiec Zdrój, Fabrizio Gavelli, jest optymistą i wierzy, że trendy prozdrowotne będą systematycznie narastać. – Rynek wód butelkowanych ma przed sobą dobre perspektywy rozwoju. Jego zdaniem w ciągu najbliższych pięciu lat rynek wód butelkowanych może urosnąć o minimum 3,5-4 proc. rocznie. O tym, że jest to jak najbardziej realne świadczy m.in. budowa nowej fabryki spółki. 

Pozycja lidera

Żywiec Zdrój SA udało się w ostatnich latach umocnić pozycję lidera pomimo coraz silniejszej konkurencji i pojawienia się nowych graczy na rynku.  Obecnie spółka jest w dalszym ciągu najlepiej rozpoznawalną marką wśród wód butelkowanych. Jak wynika z badań Millward Brown przeprowadzonych w 2014 roku aż 98 proc. użytkowników wód butelkowanych słyszało o marce Żywiec Zdrój. Blisko 80 proc. respondentów wymienia Żywiec Zdrój spontanicznie jako markę, którą zna. Z kolei dla 33 proc. jest to pierwsza marka, która przychodzi im do głowy[4]

Rozpoznawalność przekłada się na udziały w rynku. W ubiegłym roku Żywiec Zdrój osiągnął najwyższy udział równy 29,3 proc.[5] w kategorii wody butelkowanej. Najpopularniejszym produktem marki jest woda niegazowana Żywiec Zdrój o pojemności 1,5 l. Kolejne najchętniej kupowane przez konsumentów produkty z oferty to woda gazowana w opakowaniu 1,5 l[6]

Żywiec Zdrój ma ambicję utrzymać pozycję lidera. – Zależy nam na wzroście naszych udziałów rynkowych, ale będziemy rozwijać się w sposób zrównoważony.  Jest to zgodne z naszą filozofią, której podstawą jest jakość, bezpieczeństwo produktów i dbałość o naturę oraz zachęcanie do zdrowego nawodnienia. To dla nas kwestie priorytetowe – podsumowuje dyrektor generalny Żywiec Zdrój SA.

 


[1] Żywiec Zdrój S.A. za Nielsen – Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska, (jako suma: hipermarkety, supermarkety, dyskonty, sklepy spożywcze, sklepy winno-cukiernicze, stacje benzynowe) sprzedaż ilościowa w litrach, w okresie XII 2015-V 2016 vs wraz z tzw. wodą smakową

[2] *Dane z „Raportu napojów” za Pulsem Biznesu z dn. 17.07.2015 r.

[3] Badanie TNS Polska przeprowadzone w maju 2014 roku na zlecenie Żywiec Zdrój na próbie głównej 1000 Polaków (w wieku 16- 64 lata) oraz próbie 650 dzieci (do 15 r.ż.).  W badaniu zastosowano metodę dzienniczkową oraz metodę wywiadów indywidualnych (w przypadku dzieci kwestionariusz i dzienniczek były wypełniane przez matki).

[4] Dane na podstawie raportu Millward Brown Millward Brown na próbie prawie tysiąca Polaków w wieku 18-55 lat, którzy kupują wodę butelkowaną przynajmniej raz w tygodniu. Badanie przeprowadzone zostało metodą CAWI w okresie od lutego do lipca 2014 roku.

[5] Dane za Nielsenem, kategoria wody butelkowanej z tzw. wodami smakowymi, udział wartościowy w skumulowanym okresie I-XII 2015

[6] Dane za Nielsen, kategoria wody butelkowanej z tzw. wodami smakowymi, udział wartościowy w skumulowanym okresie I-XII 2015). Najpopularniejszym produktem marki jest woda niegazowana Żywiec Zdrój o pojemności 1,5 l. Kolejne najchętniej kupowane przez konsumentów produkty z naszej oferty to woda gazowana w opakowaniu 1,5 l.