Kluczowa rola handlu w sytuacjach nadzwyczajnych

Kluczowa rola handlu w sytuacjach nadzwyczajnych

17 września 2025

Zapraszam do lektury wrześniowego wydania „Poradnika Handlowca”, a zwłaszcza tematu miesiąca poświęconego zabezpieczeniu łańcucha dostaw podstawowych artykułów FMCG na wypadek tzw. sytuacji nadzwyczajnych. Kilka tygodni temu podczas konferencji z udziałem premiera Donalda Tuska po spotkaniu z dowódcą wojsk NATO w Europie poruszono kwestię potencjalnego zagrożenia jednego z państw należących do struktur euroatlantyckich ze strony nieprzyjaznego kraju w roku 2027. Premier podkreślił, że w obliczu tych wyzwań priorytetem będzie bezpieczeństwo naszego kraju i jego obywateli. Pomijając politykę, zacząłem zastanawiać się, jak w takiej sytuacji wyglądałoby zaopatrzenie w żywność, wodę, podstawowe artykuły sanitarne oraz lekarstwa? Jak na ewentualny kryzys przygotowaliby się producenci, hurtownie i handel?

Dzięki mojemu koledze, Andrzejowi Marii Falińskiemu, mogłem skontaktować się z ekspertem panem Tomaszem Orłowiczem, który zna dobrze Finlandię oraz osoby odpowiedzialne za przygotowanie tego kraju na ewentualne zagrożenia wspomniane przez premiera Donalda Tuska. Na podstawie doświadczeń fińskich powstał bardzo interesujący „poradnik w pigułce”, z którym możecie się Państwo zapoznać na stronach redakcyjnych (8-14) tego wydania. Opracowanie polskiego programu zabezpieczenia łańcucha dostaw produktów pierwszej potrzeby (na wypadek wojny, pandemii czy klęsk żywiołowych) powinno być traktowane przez rząd priorytetowo.

Chciałbym szczególnie podkreślić znaczenie handlu tradycyjnego. To ogromna siła – dziesiątki tysięcy małych, średnich i dużych sklepów oraz lokalnych hurtowni rozsianych po całym kraju. Ich rola w sytuacji kryzysowej jest nie do przecenienia. Dlatego też jak najszybciej powinny zostać zapewnione odpowiednie środki w budżecie, aby wesprzeć właścicieli sklepów tradycyjnych oraz hurtowni w miastach, miasteczkach i na wsiach. Niezwykle istotne jest także odpowiednie przygotowanie przedsiębiorców. Dzięki szkoleniom i różnego rodzaju zachętom, np. finansowym czy podatkowym, mogliby oni aktywnie uczestniczyć w takim programie. Finlandia już wdrożyła podobne rozwiązania. Opracowanie strategii na trudne scenariusze to nie pesymizm, to odpowiedzialność. Warto zatem już dziś zacząć działać, żeby w razie kryzysu zapewnić nam – obywatelom dostęp do najpotrzebniejszych produktów. Warunkiem skuteczności jest jednak współpraca rządu, producentów, handlu (tradycyjnego, ale także nowoczesnego) oraz społeczeństwa.

Wiesław Generalczyk, Prezes Wydawnictwa i Redaktor Naczelny Poradnika Handlowca