Kawa w sklepach małoformatowych

Aktualności

Kawa w sklepach małoformatowych

30 października 2023

Według danych CMR, sprzedaż kawy w okresie od lipca 2022 do czerwca 2023 odbyła się głównie w dyskontach i jest to wzrost udziałów rok do roku. W przypadku kawy mielonej, a także mieszanek „mixów” kawowych i cappuccino drugim ważnym kanałem sprzedaży były sklepy małoformatowe do 300 m2.

W tych sklepach dostępność kawy wynosi niemal 100%, najszerzej dostępna jest kawa mielona, rozpuszczalna oraz mieszanki kawowe. Natomiast kawę cappuccino, w analizowanym okresie, mogliśmy znaleźć w 7 na 10 sklepach małoformatowych, a ziarnistą w prawie połowie. Robiąc zakupy w tych sklepach klient na półce mógł znaleźć średnio 26 wariantów kaw, największy wybór miał wśród około 11 wariantów kaw mielonych oraz 7 wariantów kaw rozpuszczalnych.

Na podstawie danych polskiej niezależnej agencji badawczej CMR w okresie od lipca 2022 do czerwca 2023 średnia cena kawy wzrosła o ok 28% w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej. Jednocześnie porównując te okresy kawa zanotowała wzrost wartości sprzedaży, który wyniósł prawie 16% przy niemal dwucyfrowym spadku wolumenu sprzedaży.

Jak można wyczytać z danych CMR, klienci kupując w pierwszym półroczu 2023 kawę w sklepach małoformatowych do 300 m2 najczęściej decydowali się na kawę mieloną (ponad połowa liczby transakcji), której cena za opakowania wzrosła o prawie 1/3 w porównaniu do 6 pierwszych miesięcy 2022 roku.

źródło: Łukasz Macheta, Analityk danych CMR