Jak podaje CMR sklepy małego formatu wraz z dyskontami są głównymi kanałami sprzedaży dla kategorii słodyczy impulsowych a każdy z nich odpowiada za ok. 40% obrotu. Mniejsze znaczenie mają natomiast supermarkety 301-2500m2, stanowiące ok. 13% obrotu oraz hipermarkety – jedynie ok. 6%.
Kategoria słodyczy impulsowych obejmuje różnego rodzaju batony: czekoladowe, funkcjonalne, zbożowe, owocowe, oraz wafelki impulsowe. Spośród nich batony czekoladowe są wybierane najczęściej – w roku 2021 pojawiły się w prawie 60% transakcji ze słodyczami impulsowymi. Wraz z wafelkami impulsowymi są one również najszerzej dostępne – obie kategorie znajdziemy niemal w każdym sklepie małego formatu. Dla porównania batony zbożowe znajdziemy w mniej niż połowie placówek, batony funkcjonalne – w 1/3, a batony owocowe jedynie w co 5.
Konsumenci sięgający po batony czekoladowe płacili średnio 2,30 zł za opakowanie, natomiast w przypadku wafelków impulsowych – 1,50 zł. Osoby wybierające zdrowszy i aktywniejszy tryb życia miały możliwość sięgnięcia po batony funkcjonalne, których cena w roku 2021 wynosiła średnio 3,40 zł za opakowanie.
Do wiodących producentów słodyczy impulsowych należą: Mars (głównie za sprawą Snickersa), Mondelez z marką Prince Polo i Ferrero z Kinder Bueno. Wyroby tych producentów w roku ubiegłym posiadały łącznie ok. 47% udziałów w wartości sprzedaży w kategorii w sklepach małoformatowych do 300m2.
Cukierki twarde, odświeżające i funkcjonalne
W przypadku kategorii cukierków twardych, odświeżających i funkcjonalnych sklepy małego formatu są ich głównym kanałem sprzedaży odpowiedzialnym za ok. 42% wartości sprzedaży. Wśród pozostałych kanałów: dyskonty odpowiadają za ok. 37% wartości sprzedaży, supermarkety 301 – 2500m2 – za ok. 15% i hipermarkety – za ok. 6%.
Nie będzie niespodzianką, że kategoria ta dostępna jest niemal w każdym sklepie małego formatu. Konsument udający się do sklepu może przebierać pomiędzy 15 różnymi wariantami, płacąc średnio 2,50 zł za opakowanie. Zdecydowanymi liderami kategorii są marki: Halls (Mondelez) i Tic Tac (Ferrero), na uwagę zasługują również Goplana (Colian) i Nimm2 (Storck). W roku 2021 powyższe marki posiadały razem niemal 55% udziałów w wartości sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300m2. Marka Halls pojawiała się na co 4. paragonie, zawierającym kategorię cukierków, a Tic Tac – na co 5.
Nowości 2021 i 2022
Poza stałą ofertą słodyczy impulsowych i cukierków dostępną w sklepie co roku można napotkać interesujące nowości. W zeszłym roku wśród słodyczy impulsowych dużym zainteresowaniem cieszył się Knoppers Dark w opakowaniu 40 g oraz Snickers Creamy Peanut Butter w opakowaniu 37 g. Wśród cukierków można było natknąć się między innymi na nowy wariant Tic Tac Berry Mix w opakowaniu 18 g.
Ilona Mazurek, analityk danych CMR
Przeczytaj także: Polacy są zgodni: System kaucyjny to doskonały pomysł