W handlu coraz częściej wprowadza się unowocześnienia technologiczne. Różnego rodzaju nowinki łatwiej wprowadzić do swojej placówki mając wsparcie dużego partnera. Sieci handlowe chętnie oferują wsparcie swoim franczyzobiorcą, które ułatwi prowadzenie sklepów.
Kasy samoobsługowe – by ułatwić życie klientom
Coraz częstszym widokiem w sklepach są kasy samoobsługowe. Początkowo wykorzystywano je w dużych marketach, jednak wraz z rozwojem technologii i wyższymi oczekiwaniami klientów, dotyczącymi szybkości dokonywania zakupów, zaczęły się również pojawiać w placówkach małoformatowych – w tym także w placówkach franczyzowych. O tym, że urządzenia tego typu można zaadaptować do niewielkiej przestrzeni sklepu convenience przekonuje Carrefour. W placówkach w formacie Express pierwsze takie kasy pojawiły się już w końcu 2018 r. Wprowadzenie ich do sklepu może przynieść szereg korzyści, a jedną z najważniejszych jest możliwość rozładowania kolejek, co zapewnia szybszą obsługę i większe zadowolenie klientów. Rozwiązanie to okazuje się optymalne dla osób dokonujących niewielkie zakupy, nie przekraczające raczej kilkunastu indeksów.
Kolejną zaletę stanowi również optymalizacja pracy personelu. Jeden pracownik – w roli asystenta sprzedaży – może odpowiadać za 4 lub nawet 6 stanowisk jednocześnie. Dzięki temu pozostali zatrudnieni mogą zostać oddelegowani do innych zadań. To również odpowiedź placówek handlowych na braki kadrowe. Żeby inwestycja zwróciła się relatywnie szybko, wymaganych jest kilka kas tego typu. Spadek cen urządzeń i rosnące koszty zatrudnienia powodu ją jednak, że coraz więcej sieci przychylniej patrzy na to rozwiązanie i z czasem stanie się ono dostępne w większości placówek sieciowych. Kolejne sieci franczyzowe również coraz przychylniejszym okiem patrzą na kasy samoobsługowe. Zawsze będzie to jednak uzupełnienie dla tradycyjnych kas, przy których znacznie wygodniej kupuje się np. alkohol.
Dziś technologia, oprócz pandemii – ale to sytuacja przejściowa – ma największy wpływ na to, jak zmienia się handel. Klienci podczas robienia zakupów oczekują wygody, a tę są im w stanie zapewnić właśnie nowoczesne technologie. Dlatego też sieci franczyzowe szukają jak najlepszych rozwiązań, by poprawić komfort konsumentów, ale także ułatwić życie prowadzącym sklepy. A te sieci, które nie zamierzają iść z duchem czasu, będą musiały z czasem mierzyć się z problemem, jakim może być odpływ franczyzobiorców do konkurencji.
autor: Andrzej Maria Faliński
Przeczytaj także: Technologia w służbie franczyzy – Poradnik Handlowca