W najnowszej edycji TNS Consumer Index za luty 2019 r. odnotowano niewielki wzrost, o 0,1, w stosunku do styczniowego wyniku. Dzięki temu wartość indeksu ukształtowała się na poziomie 0,3.
– Mimo zmiennej pogody, w lutym nastroje społeczne monitorowane w TNS Consumer Index pozostały stabilne. Na razie nie widać trendu wzrostowego, który mógł sugerować optymistyczny początek nowego roku – przyznaje Piotr Sztabiński, Account Director Kantar TNS, dodając: – Warto zwrócić uwagę na to, co widzimy na poziomie szczegółowych danych, gdyż te są już mniej optymistyczne. Zarówno prognoza, jak i ocena stanu gospodarki notują względem stycznia zauważalne spadki. Tak samo jest z oceną i prognozą sytuacji gospodarstw domowych – odsetek gospodarstw domowych dobrze oceniających swoją sytuację finansową nieco spadł względem stycznia. O ile ten fakt można tłumaczyć trudniejszym finansowo miesiącem (dla części polskich rodzin ferie to okres zwiększonych wydatków), to percepcja stanu polskiej gospodarki jest wyraźnie sprzęgnięta z nastrojami w mediach. Te zaś w styczniu były wyraźnie gorsze niż na przełomie roku – bez mała wszystkie monitorowane indeksy wykazują ujemną dynamikę. W kontekście niejednoznacznych wyników za luty, ciekawe, jaką zmianę nastrojów społecznych przyniesie kolejny miesiąc? Trudno w tym kontekście pominąć dyskusję i nastroje wokół zakazu handlu w niedziele i zbliżające się kampanie wyborcze w politycznym kalendarzu na 2019 rok.
Foto: Pixabay